Såg inte den komma.

Likt många andra följer jag kostymdramat Downton Abbey slaviskt varje vecka och blev likt mången annan väldigt förvånad och lite nedstämd över att den älskvärde Matthew i tredje säsongens avslutande avsnitt förolyckades i en trafikolycka – strax efter att han fått träffa sin nyfödde son. Att det kommer en fjärde säsong av den populära TV-produktionen är nu klart, men en bärande karaktär, ja något av en favorit om man frågar mig, är nu borta. Men med konservative butlern Carson, färgstarka farmor Violet och undersköna Lady Mary blir det förstås fortsatt intressant att följa. [The Telegraph, Dan Stevens: Why I left Downton Abbey]

En sann stjärna. Dan Stevens har blivit omåttligt populär världen över efter sin roll som Matthew. Enligt uppgift så lär han ha bestämt sig före tredje säsongens inspelning då han inte ville fastna i ett fack och prova på andra roller. Låter klokt, men är förbannat trist för seriens skull. Partille, Furulund, 2012.

bild

+ Ibland kan jag fundera på varför jag gillar Downton. Det är rätt fjärran från det som brukar roa mig. Med nära nog 0 % action och en tämligen instängd handling. Men varje gång jag sett färdigt ett avsnitt känner jag bara att “det här gillar jag“.

– Snön som bara försvann.

~ by onemountainsplace on December 30, 2012.

Leave a Reply

 
