Krönika 2012.

Ännu ett år till handlingarna. Ett riktigt bra år – inte minst ekonomiskt. Kat lade ner sin firma och började att knega – vips så hade vi råd med större bil, ny TV och ny dator. En värderingsman värderade upp residenset med närmare 30 % och det enda vi gjort är att slita på det. Vi fick reda på att en liten gror i Kat´s mage och filmåret var rent makalöst. Och då har jag ännu ej sett första filmen om Bilbo. Negativt finns det alltid – såsom Lillens många och långa förkylningar som genererat hårt vabbande föräldrar – med tillhörande byråkrati och avbräck i tempot på arbetet som direkta följder. Han lär dock bli i det närmaste immun mot allt – om detta fortgår. Nedan några ord och bilder om det som var under 2012.

Det var ett grådaskigt och förhållandevis kyligt år vi lämnade bakom oss. Sommaren lär enligt meteorologer ha varit en av de svalaste och solfattigaste på länge. Till och med undertecknad, föga road av att vistas under solguden Ra´s vassa strålar, undrade vart hettan blivit av. Global uppvärmning? Nix, inte på den här kontinenten. Göteborg, Lilla Bommen, 2012.

IMG_0981

Statistiken från WordPress kommer alltid lagom till nyår och i vanlig ordning är det roande och intressant att se hur bloggen presterat i siffror. Något som tidigare inte hänt är att det är gamla inlägg som genererat mest klick – om det är bra eller dåligt, kul eller trist, vet jag inte riktigt. WordPress uttrycker det dock som att det jag skriver har “Staying Power“.

Göteborg har av mången ofta ansetts som mycket svår att köra bil i. Det har blivit mycket värre det gångna året. Vägar har rivits upp för att ge plats åt avläsningsstationer för vägtullarna. Bussfält har skapats överallt och decimerat gatornas framkomlighet för bilar med 33-100 %. Det är bedrövligt att köra bil i staden som hatar bilar. Göteborg, Kanaltorget, 2012.

IMG_0966

Den mest intensiva dagen var en tisdag, mer exakt den 27e mars då jag fick hela 1 010 unika besökare på en dag. Det som lockade dem var ett då ca året gammalt inlägg om VROM – något som generellt är det som lockar flest nyfikna hit. Det är kul och känns fint att så många gillar det fina märket från Hisingslandet. Det är min förhoppning att kunna bjuda på bilder även ifrån årets kommande upplaga.

Inget aprilskämt. Tempo rånades av två gärningsmän, rådig personal bjöd dock upp till kamp – helt i strid mot alla instruktioner. Horder med poliser såg till att de hamnade bakom lås och bom. En lärdom blev att det framgent gäller att kränga bilder till kvällspressen, som gärna betalar för de bilder läsare skickar in. GP bjöd inget alls – inte ens namnet på fotografen fick vara med under bilden som publicerades i pappersupplagan av den stora morgontidningen. Göteborg, Sofiagatan, 2012.

Under 2012 publicerades 105 nya inlägg och 263 nya bilder blev tillgängliga för alla och envar. Totalt hade jag drygt 16 000 besökare och dessa kom i huvudsak från Sverige. USA, Finland och Storbritannien kom dock inte långt efter. Även mer exotiska besökare har hälsat på – något som jag tycker är riktigt kul. Exempelvis 9 från Australien, fyra från Japan, två från Sydafrika och en från Saudiarabien. Thanks for reading!

Lillen växer så det knakar. Med sin Bobby Car har han varit behjälplig med att köra sopor till soprummet vid flera tillfällen. I juni ser det ut som att han skall bli storebror, preliminär leverans av Project JR är satt då. Blir spännande för oss alla. Partille, Residenset, 2012.

IMG_4121

Det har varit ett fysiskt mycket aktivt år. Pendlandet till och från jobbet har i stort sett uteslutande skett på min 24-växlade hybridcykel som snabbt och effektivt tagit mig från A till B, och då gärna via både C och D. Kilona har rasat av mig och en ny garderob har delvis införskaffats. Det finns i stort sett bara vinster med detta. Jag är piggare och gladare. Sparar massvis med pengar, slipper sitta med snorande medresenärer på bussen och behöver inte leta parkering till min fina herrgårdsvagn.

I fyrtioårs-present fick jag denna vackra och snabba Scott Sportster P45. En cykel som tagit mig till och från jobbet ända sedan snön försvann. Den bar mig även runt Nationaldagsloppet, som med transportsträckor till och från loppet, slutade på ca 13 mil. Helt slut efteråt – värst var dock stickningarna i två fingrar på vänster hand. Något som försvann flera månader senare. Landvetter, Härrydavägen, 2012.

Trots att jag fått en mer sparrisliknande gestalt har jag också fått en mer fysisk arbetsplats. Ingripanden är numera vardag och egentligen borde kanske träningen först och främst bedrivas på gymmet – vilket också skall bli en strävan under 2013. Hur som – En mindre trevlig buse, som skulle avvisas från ett av stadens köpcentrum med stöd av Polislagens 13§, såg (utan att ana det, den mannen var genuint ond) till att ge mig årets trevligaste komplimang. Efter att han körts på porten kallade han mig kort och gott “Jävla Broiler“. Något jag aldrig tidigare blivit benämnd. Ett brett leende var ett faktum resten av dagen.

VROM – Volvo Rendezvous for Owners and Members. Årets tappning var lika roande som året innan. Denna 760 Turbo Intercooler med amerikafront är en av de läckraste bilar jag sett och den får därför också illustrera företeelsen som i nuläget lockar flest läsare till bloggen. Göteborg, Arendal, 2012.

IMG_0499

Årets stora snackis på mången arbetsplats torde ha varit, och är sannolikt fortfarande, de vägtullar som nu driftsatts i Göteborg. Utan att lyssna på väljarna har man valt att vid varje tänkbar in- och utfart installera kameror som läser av bilarnas registreringsskyltar. Hela tanken lär vara att man vill finansiera en massiv satsning på regionens infrastruktur. I slutet av året hade motståndarna till spektaklet – med GT/Expressen i spetsen, där lyckats få 45 000 namnunderskifter för att få en folkomröstning till stånd. Vi som bor i kranskommunerna och som kommer att drabbas i stor omfattning har ingen som helst talan, men snart är det val igen och frågan är om de styrande i Götet har råd att ignorera kraven på en omröstning. Den som lever får också se.

Vad gäller insektsfotograferande, ja fotograferande i stort, så har det varit rejält begränsat av den varan. Livet som småbarnsförälder tar sin tid – det lilla som är kvar får man förvalta bäst man kan. Denna, för mig, okända livsform kom dock hem till vårt köksbord via blommor som plockats ute i Björlanda. En kul typ som gjorde sig bra mot vår dåvarande vaxduk. Partille, Residenset, 2012.

Många år har jag skrivit här på bloggen att Aygon varit för liten och att jag letat en större bil att ersätta den med. Nu är det äntligen gjort. Den lilla bilen gick snålt och höll ihop förvånansvärt väl. Men med en växande familj blev det till sist tvunget. Ett rätt dumt ordval då jag längtat efter en stor och rejäl bil – valet föll på Volvos P26, en fantastisk bil på alla sätt utom bränsleekonomiskt. Jag är mer än nöjd, något som även min fru verkar vara.

Efter idogt sökande fann jag bilen jag ville ha – i Stockholm. Satsade allt på ett kort – tågbiljetter bokades och jag for upp och tog hem min mistralgröna V70. Bilen är som skapt för mig. Jag sitter som en gud, alla knappar och reglage finns där jag vill ha dem, jag kan lasta in både det ena och det andra. Det som inte får plats, det får plats ändå – tack vare dragkrok. Självklart är skönheten automatväxlad. Som synes tog jag E20 hem, här poserar hon framför 58 m höga Svampen. Örebro, 2012.

Årets stora resa förlades till 08. Under några dagar upptäckte vi huvudstaden tillsammans med Kat´s kusin Mrs Truth och hennes familj. Ett hostel blev basen för verksamheten och vi kollade in många av stadens måsten – såsom Stockholms slott, Gröna Lund, Skansen, Gamla stan och Tom Tits i Södertälje. Jag hade gärna tagit mig en titt på Polismuseet men det får bli en annan gång. Summerat en mycket trevlig resa, där alla verkade riktigt nöjda.

Inte bara finbilen hämtades i huvudstaden. Även årets resa förlades till den oerhört trevliga platsen. Bland annat besöktes Skansen och där hittade vi bildsköne Måns Zelmerlöw som hade genrep inför kvällens sändningar av Allsång på Skansen i SVT1. Stockholm, Gröna Lund, 2012.

IMG_0108

Sommaren var, som redan nämnts, rätt eländig och tämligen kort. Men ett sagobröllop blev det – fina kusinen gifte sig med sin mycket trevliga man under bästa tänkbara förhållanden. Vädret var perfekt, vigseln skedde på bryggan utanför Långedrags värdshus och den efterföljande festen får mig ännu att le glatt inombords – inte minst farbror som nästan dansade likt en riktig kosack. Ett mycket vackert par, en riktigt fin vigselakt och ett hejdundrande kalas. Alla rätt!

Vackra och söta kusinen sken i kapp med solen i somras. Bröllop hölls vid Långedrags Värdshus och då hon är en sann globetrotter så kom också gästerna från jordens alla hörn. Engelskan blev det som förenade oss alla under en fantastisk kväll. Göteborg, Långedrag, 2012.

IMG_3509

Det gamla årets sista timmar och nyårsdagen förlades till Dalsland. Smörgåstårta hade tillverkats och det bjöds på rökt kött från rökeriet – underbart. Tolvslaget skålades in med en lite udda champagne – Monthuys Père et Fils Brut. Tiotalet raketer såg till att färglägga det totala och kompakta mörkret för en stund. Det nya året började bra – släktens regerande mästare i kortspelet Plump är undertecknad. Gott Nytt 2013 önskar jag Er alla.

Shaken, not stirred. Filmåret 2012 var makalöst bra. Flera trevliga rullar avnjöts på bio – men det var två som stack ut som något alldeles extra. Batman var tillbaka i den helt fantastiska The Dark Knight Rises. Sedan var det ju då den långa väntan på favoriten bland praliner – James Bond visade vart skåpet skulle stå med briljanta Skyfall. Vilken av dem som är bäst kan jag inte svara på – båda förärades dock 9/10 på mitt IMDb-konto. Göteborg, Bergakungens VIP-lounge, 2012.

IMG_4312

+ Vi lämnade den rosa bubblan och Kat skaffade sig ett riktigt jobb. Skillnaden i levnadsstandard går inte att blunda för. Rättigheterna till Star Wars köptes av Disney. Mycket snart kan vi förvänta oss nya filmer. Skyfall – James Bond i högform. Sévérine var den förmodligen vackraste Bondbruden någonsin – men när allt kommer omkring så är det ju M som är Bondbruden framför alla andra. Ett stort tack till Judi Dench för fina insatser som vresig MI6-boss under många år. Alltid med hjärtat på rätta stället. The Dark Knight Rises – fullkomligt enastående. Jag är numera fyrtio år gammal – det känns dock mest som en siffra på ett papper. Kroppen är i bättre kondition än på länge. Stockholm är en mycket trevlig stad att vistas i. En 24-växlad Scott byggde min nuvarande kropp. Jag vet inte vart alla kilon tog vägen – men det var en fantastisk present. Sålde Aygon – och fick bra betalt för den. Numera stolt ägare till en Volvo V70 2.4 170. Dalsland och släktens stuga – där repareras stressade själar och man kan få vara sig själv. Mobiltäckningen är i det närmaste obefintlig vilket passar mig perfekt. Fina kusinen kom hem till Sverige för ett riktigt höjdarbröllop.

– Göteborgs vägtullar ligger mig inte särskilt varmt om hjärtat. Vädret under 2012 var väl inte så mycket att hurra för. Har inte varit utanför rikets gränser en endaste gång under det förra året. Det har plåtats på tok för lite – en uppsnäppning är önskvärd.

~ by onemountainsplace on January 5, 2013.

One Response to “Krönika 2012.”

  1. Woaff, vilken krönika du fick till!!! Mycket intressant läsning över det gångna året. Ett år som för mig varit, och fortfarande är, tungt och jävligt. Mitt hopp sätter jag på 2013, som förhoppningsvis bara kan bli bättre.

    Ser framemot nya spännande och innehållsrika blogginlägg från eder. Gärna tillsammans med dina underbara, och oftast pricksäkra, foton.
    Förstår om det sistnämnda kan bli svårt att leva upp till då en ny liten parvel väntas träda in i familjen under året, vilket medför att du förmodligen -om det är möjligt- kommer ha ännu mindre tid över för dylika aktiviteter.

Leave a Reply

 
