Förra årets film.

The Hobbit: An Unexpected Journey. Hypen uteblev, det blev inga superlativ från vänner som sett den, filmkritiker var förvånansvärt svala och så var det det där med haveristpöbeln på IMDb som gav filmen högsta betyg flera dagar innan den haft premiär. Detta sammantaget gjorde att mina förväntningar hamnade lågt – egentligen var det bara min mor som hissat filmen till skyarna. Igår drog dock Kat med mig på filmen – helt förutsättningslöst satte jag mig tillrätta i salongen och resten var sann njutning. Ty det är nu lätt att konstatera – årets film 2012, i vansinnigt tuff konkurrens från mörkklädd brottsbekämpare och hemlig agent med stil och klass, blev den första filmen om allas vår lilla favorit Bilbo Bagger.

Här ligger Sting – Bilbos magiska svärd som lyser blått när orcher och vättar närmar sig. Så här – ett dygn efter att jag sett första filmen om Bilbos äventyr, är jag fullständigt lyrisk. 10-poängaren är oerhört nära. Göteborg, Bergakungen, 2012.

IMG_4509

Humor, värme, spänning och en hel hög med intressanta karaktärer (i synnerhet Bilbo, Gandalf, Azog Smutsaren, Radagast,Thorin och, naturligtvis, Gollum aka Sméagol) bidrog till en äventyrsfilm av aldrig tidigare skådat slag. Det är med synnerligen god fingertoppskänsla som Peter Jackson bara låter oss se små drag av draken Smaug och skapar den kusligt stigande spänningen där Häxmästaren av Angmar är åter från de döda. En film jag kommer att se många, många, många gånger till. Samtidigt känner jag nu ett oerhört sug efter nästa film i trilogin – det blir en seg väntan. 9/10.

+ Första filmen av tre om Hobbiten Bilbo var en alldeles fantastisk saga.

– 3D är omtyckt av en del. Inte mig. Hellre knivskarp bild om jag får välja.

~ by onemountainsplace on January 19, 2013.

One Response to “Förra årets film.”

  1. Har testat det här med 3D på bioduken i somras, och om det tycker jag inte.

Leave a Reply

 
