Vabruari.

I helgen samlades ca 200 fotografer i centrala Göteborg för att ägna sig åt gatufoto. Jag kan tycka att sådant är riktigt kul – men helst på en plats långt bort från hem och jobb. Det hela går ut på att plåta vanligt folk i vardagen – utan att tillfråga dem eller förvarna dem först. Som turist i ett annat land är det lättare att dansa runt med kameran och rikta den mot intressanta skeenden och företeelser. Mot puffande och skrattande människor. Jag är helt enkelt för blyg och för försiktig. Någon som var med i helgen var dock Claes Hillén, tidigare uppdragsgivare – numera mer av en vän. Han har en alldeles makalös förmåga att skapa fantastiska bilder. Jag vet inte hur han gör, ej heller exakt vad han använder för utrustning, men han gör det bättre än de flesta. Kolla in det urval han lagt ut på sin blogg från helgen och bara njut. Personlig favorit är “Ja se det snöar“. Kolla in själv på följande länk [Claes Hillén – Gatufoto, Westnature]

Bilder blir som roligast när de är spontana. De här poliserna ser ut att diskutera något riktigt viktigt. Typ fotboll. Generellt är jag dock lite för feg i mitt plåtande av folk på gatan, långt från alla är välvilligt inställda till att förevigas, och jag håller gärna en rejäl distans – med påtaglig kvalitetsförlust som ett brev på posten. Rom, Via delle Formaci, 2006.

Polizia, Piazza Città Leonina (1)

+ Fettisdagen idag. Denna säsong har redan fem semlor funnit sin väg ner i kistan, men behovet är långt ifrån stillat.

– Vård av barn. Igen, då Lillen under gårdagen var het som en kamin. Att just han skulle bli sjuk under den månad som Försäkringskassan själva benämner som Vabruari var kanske ändå inte någon överraskning. Han är dock påtagligt mycket bättre, febern är borta, ersatt av klassiskt trögflytande snor.

~ by onemountainsplace on February 12, 2013.

2 Responses to “Vabruari.”

  1. Jaha, då förstår jag varför det var så många filurer ute i sta´n under lördagen med kameror på bröstet, i nävarna eller på stativ. Min sambo och jag hade varit i Kungsbacka och handlat kläder och avslutade dagen med ett litet besök i Glennborg, där jag för första gången i mitt liv testade en del av utbudet på Subway. Och det får jag säga att de gjorde mig inte besviken. Gott, nyttigt, mättande och inte ruinerande dyra mackor på menyn gör att de kommer få mätta mig fler gånger framöver. Har för mig att de även finns i Borås, något som ska undersökas vid nästa besök där.

    • Låter spännande. Har själv inte testat Subway, men invigs gärna i den världen. Kanske får bli förrätt inför vår kommande date… Träffade Herr Larsson, Mr JWalker, Göranssonen och den kramgoa gamla säkchefen hos vår gamla fina kund under måndagen. Mycket trevligt – de är sig lika.

Leave a Reply

 
