182 miljoner iPads.

Eller 111 miljoner par skor. Det är vad ett fullastat fartyg av Mærsk Lines kommande fartygsklass Triple-E kommer att kunna medföra i de 18 000 (!) 20″-containers som kommer att få plats ombord. Inkorgen fylldes häromdagen av tips från mina vänner gällande en artikel i GP om det som komma skall. Världens just nu största containerfartyg, Mærsk E-klass, som finns i åtta exemplar (Emma, Estelle, Eleonora, Evelyn, Ebba, Elly, Edith och Eugen Mærsk) kommer till sommaren att förpassas till andra plats i storleksligan av det nya fartyget – som är det första i en beställd serie av 10, med option på ytterligare 10. För närvarande håller hon på att färdigställas av skeppsbyggaren Daewoo och framtiden måste sägas vara här. De faktiska yttermåtten är måttligt förändrade (400 m lång och 59 m bred mot E-klassens 397,71 m resp 56,4 m), istället har man på ett sinnrikt sätt lyckats få plats med fler containerfack i fartygets inre.

E-klass är idag störst av alla – även om CMA CGM Marco Polo är det som tar flest containers (om de inte väger alltför mycket) – hela 16 020 TEU mot avbildade Edith Mærsks 14 770. Inom en snar framtid är dock Mærsk Line åter störst på de sju haven med nya Triple-E fartygen. 18 000 TEU är kapaciteten – en herrans massa plåtlådor på ren svenska. Göteborg, Nya Varvet, 2011.

Edith Maersk (3)

En motor ersätts av två – vilket , något motsägelsefullt, kommer att bidra till lägre bränsleförbrukning. De två propellrarna, som är 10 meter i diameter och som väger 70 ton styck, kommer tillsammans med snålt gående motorer att borga för en väsentligt billigare drift än dagens E-klass. Man talar om utsläppsreduceringar på 50 %, vilket får sägas vara imponerande. Detta tillsammans med utökad lastförmåga gör alla, utom möjligen konkurrenterna, till vinnare. Jungfruresan kommer att ske i sommar – där Göteborg kommer att bli ett av stoppen i den sedvanliga rutten mellan Europa och Asien (Gdansk-Århus-Göteborg-Bremerhaven-Rotterdam-Tanger-Singapore-Yantian-Hong Kong-Gwangyang-Ningbo-Shanghai-Tanjung Pelepas). Det ännu ej namngivna flytetyget kommer jag och kameran att vänta på den aktuella morgonen – förutsatt att jag är ledig. [GP, Maersks monsterbåt på väg]

Världens nu, till måtten, största containerfartyg, Maersk Lines E-klass, i bakgrunden. Nya Triple-E har en teoretisk möjlighet att på en last skeppa skor till hela Mexicos befolkning – eller läsplattor till i stort sett var och varannan brasilianare. Göteborg, Nya Varvet, 2011.

Edith Maersk (4)

+ 18 000 TEU. Ofantligt mycket stål – som flyter. En ny standard är satt och jag är makalöst imponerad.

– Vart blev våren av? Jag vill cykla och leka i sandlådan.

Advertisements

~ by onemountainsplace on March 19, 2013.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: