Underbar.

Får ibland höra, med glimten i ögat, att jag medvetet styrt in min grabb på vägen för de sanna, riktiga, intressena här i livet. Såsom exempelvis lastbilar, bussar, grävmaskiner, dumpers, flygplan, helikoptrar, rymdskepp, fartyg, tåg och, inte minst, bilar. Brumma som han kallar bil, var ett av de första orden han sade. Så fort vi öppnar ytterdörren sätter han fart mot parkeringen – där han vill titta på fordonsparken. Han går bestämt fram och sätter fingret mot fordonens lampor – samtidigt som han högt och tydligt säger Bampa vid varje touch. Däck och fälgar, för närvarande under samlingsnamnet Geck, är minst lika intressant. Än så länge är killen billig i drift, det behövs ingen PS3, inget Liseberg. Hans lycka är fullkomlig när han får se och höra en av Västtrafiks Volvo 8900 som trafikerar 515 en bit från residenset. Eller när HSBs mannar kommer med en fullstor traktor för arbeten i området. Han är inte hjärntvättad, ej heller medvetet styrd i någon riktning. Det absolut enda jag gör är att uppmuntra ett sunt och trevligt intresse.*

Min son är underbar – jag är jävig, jag vet. Men utifrån ett, så gott som det är möjligt, neutralt perspektiv – han är underbar. Bara en sådan sak att han börjar sjunga “Blinka lilla stjärna” varje gång han ser den ikoniska stjärnan från lyxbilstillverkaren i Stuttgart. Partille, Öjersjö, 2013.

IMG_1495

+ Lillen – så fantastiskt underbar. Och snart får han en bror! Att hans kommande namn klingar lite ädelt bilmärke, alternativt känd miljonär, lär jag få återkomma till. Jag är dock helt oskyldig i den processen – jag har, så att säga, bara åkt med. Igår kördes det riktig offroad med Scotten i Partilles värsta skogar. Lervälling och vatten upp till navet, hala rötter och branta lut. Kul – även om man promenerar snabbare. Idag, lördag, blev det dock vilodag. Imorgon siktar jag på en tempotur till Glennborg.

– Det är kul när det går bra för folk. Men visst hade den senaste Lotto-vinsten på 237 miljoner SEK gjort sig bättre hos mig, med mängder av visioner, än hos okänd i Norrköping. Kat, min stackars höggravida fru, är ordentligt sjuk.

*Den som känner uppriktig oro kan lugna sig. Ett några dagar gammalt sug efter Teletubbies har blivit ett faktum. Han väljer, än så länge, de fyra xenomorferna framför Byggare Bob och hans fordonsvänner.

~ by onemountainsplace on April 20, 2013.

2 Responses to “Underbar.”

  1. Självklart måste man se till att styra de små knoddarna till rätt intressen här i livet. Det är din skyldighet som ansvarsfull far att guida de åt rätt håll.

    • Tack N, vi är överens. Sugen på fika då? Haga eller annorstädes.

      Jobbar nu på onsdag & torsdag. På igen måndag. 5-2 helt enkelt.

Leave a Reply

 
