En knorr utan motstycke.

Tvåtusentolv var ett riktigt höjdarår vad gäller film – något som redan avhandlats. Ikväll avnjöts ännu en fantastisk historia från det aktuella årtalet på min väggmonterade Philips – Life of Pi. Redan när trailern släpptes insåg jag att detta var något extra – att Ang Lee gjort något ovanligt vackert och stämingsfullt framgick redan då, men när jag nu avnjutit hela paketet så slogs jag av att den hade fler kvaliteter än så. Inte minst en rejäl dos humor som när Pi, som egentligen heter Piscine retfullt kallas för “Pissing” av sina kamrater, när han vill vara hindu, kristen, muslim och jude – samtidigt. Eller att hans livsfarliga medresenär, den bengaliska tigern Richard Parker, fått sitt namn på grund av en administrativ miss – då han fick jägarens namn istället. En mycket vackert gjord film som dock inte nådde ända fram, tills den m y c k e t oväntade knorren infann sig, vill säga. Filmens sista 20 minuter satte allt på plats och jag tappade hänfört hakan. En rulle Du skall se. 9/10. [Fox 2000 Pictures, Life of Pi]

Att illustrera Life of Pi är omöjligt med min bildbank, att illustrera filmåret 2012 är lite lättare. Att se ljuset i tunneln är en gemensam nämnare för såväl Lee´s mästerverk som The Dark Knight Rises. AstraZenecas vackra P-hus för ju även tankarna till den grotta som Bruce Wayne tvingas klättra upp från i samma film. Mölndal, Pepparedsleden, 2012.

Follow da light

+ Life of Pi. Bättre än jag vågat hoppas på. Filmåret 2012 – jösses vilken hög kvalitet. Imorgon, lördag, bär det av till min förtjusande väninna Mrs A för födelsedagsfest.

– Utsocknes tyckare gör sig lustiga över Göteborg och att det nu skall bli folkomröstning gällande trängselskatten. Jag kan också känna att det är lite sent, när prylarna är på plats och driftsatta redan, men det ligger på sittande politiker som bara tog beslutet rätt av. Hur detta skall sluta vet nu ingen.

~ by onemountainsplace on May 24, 2013.

3 Responses to “En knorr utan motstycke.”

  1. Folkomröstningen kommer att säga att göteborgarna inte vill ha trängselskatt. Men trängseskatten kommer att vara kvar. Sossarna kommer att göra ett ganska dåligt kommunal i Gbg 2014, likaså MP. Men MPs väljare är för Trängselskatt från början så inget jättetapp som sossarna.

  2. Hoppas verkligen att Hagastationen försvinner . När dessutom en våt dröm att det någon gång kommer byggas en ringdes från Kungälv över jerichotunneln mot Landvetter och sen mot Kungsbacka.

    Då skulle trängsel försvinna!

  3. Själv såg jag den verklighetsbaserade “En oväntad vänskap” för några veckor sedan. Mina tidigare erfarenheter av franska filmer är att de kan vara lite väl svåra för en blygsam filmfantast som mig. Men, döm om min förvåning, den visade sig vara ett riktigt mästerverk. Efter bara några få minuter in i filmen var jag så fast i den att tanken på att den var just fransk hade ingen som helst betydelse. En helt underbar film! Kan jag varmt rekommendera till alla som inte sett den ännu, framförallt Ni som liksom jag egentligen inte orkar med franska filmer 😉

Leave a Reply

 
