L som i Kina.

Globaliseringen är påtaglig del av vårt samhälle. Varor och tjänster skeppas fram och åter, i en ständigt ökande omfattning, runt vår planet. Prylar är inte längre förbehållna det land där de framställs, utan kan i stort sett köpas och nyttjas vart som helst. Men visst är det lätt att finna undantag – inte minst i bilbranschen. Marknaden som alla tillverkare siktar in sig på, Kina, är speciell. Kineser vill gärna ha långa bilar, med ett rymligt baksäte. Utöver en bekvämare resa så betyder det, framförallt – status. Volvo Cars tillverkar sedan innan en förlängd version av S80, benämnd S80L, för dem. I dagarna fick man så de nödvändiga licenserna för att kunna börja bygga S60L i sin fabrik i Chengdu. Även den kommer att tillverkas exklusivt för den kinesiska marknaden och är inget vi någonsin kommer att få se här (om inte Volvomuseet hämtar hem ett exemplar till oss). Dess huvudrivaler blir Audi A4L och BMW 3Li som redan hunnit etablera sig på marknaden. Bilder på exotiska S60L finns bland annat här: [CarNewsChina.com, Volvo S60L will be made in China from 2013]

S80 i standardlängd. En fin bil på nästan alla sätt – det är dock störande lågt i tak bak, jag får välja mellan att slå i huvudet eller sitta likt Quasimodo. En förlängd version, läs S80L, borde kunna sälja även här – inte minst avbildade SÄPO torde ha behov av takhöjd när långskånkar till dignitärer skall transporteras säkert och flärdfullt. Men vad vet väl jag, VCCs marknadsavdelning har förstås järnkoll på sådant. Angered, Bredfjällsgatan, 2010.

Swedish Secret Service S80

+ Igår fick jag träffa en kär gammal vän, som numera är såväl singel som göteborgsbo. Det bjöds på fläskfilé och hasselbackspotatis – tillagat med stor portion känsla. Det vill säga hur gott som helst. Morgondagen ser minst lika trivsam ut. Den bästa av vänner har kallat till öl- & spelkväll. -“Kom hit hungrig”, som det hette.

– Finner det underligt att inte S80L funnit sin väg ut i övriga världen – utan är en bil exklusivt för den kinesiska marknaden. Standardversionen är för mig, 1.9 m ö.h; en förvånansvärt trång upplevelse i baksätet. I år blir det inget VROM för min del – det står jobb på schemat – en tradition är bruten.

Advertisements

~ by onemountainsplace on July 5, 2013.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: