Folka-race.

Den enes död, den andres bröd. Gammal devis, lika sann som någonsin tidigare. När Saab Automobile gick i graven innebar det att marknaden för polisbilar i Sverige öppnades upp för andra aktörer, som tidigare endast levererat marginellt med bilar till Polisen. Tillsammans med RPS, Rikspolisstyrelsen, har VW tagit fram en specialversion av Passat, kallad Passat Polis. Det innebär bland annat att bilen har fått förstärkt chassi och biffigare bromsar. Passat Polis erbjuds i en mängd olika motorutföranden – gas, etanol, bensin eller dieseldrift. Med effekter från 150-300 hk. Samtliga levereras med VWs automatlåda DSG (väldigt komfortabel, smidig och rapp – när den funkar). Sedan relativt nyligen kan den även fås i Alltrack-utförande, Volkswagens svar på bland annat Volvos Cross Country, vilket bilintresserade knappast kunnat undgå på stan. Vad man inte bör undgå är att de även levereras i civilt utförande, med betoning på civilt utförande. Borta är flera av de signum som tidigare gjorde Polisens civilbilar så signifikanta. På E20 mellan Göteborg och Partille är en civil Passat (väljer att inte nämna färg på den, men kan nämna att den har 300 hk under huven) en relativt frekvent förekommande aktör. Tänk på hastigheten, i synnerhet nu när någon skrivbordsnisse bestämt att det skall råda 80, där det tidigare var 90 – som redan det var väl långsamt på den fina trefiliga motorvägen.

Jag vet inte om poliserna är mer nöjda med folkvagnen än gamla Saab 9-5 eller Volvos V- och XC70. Passat har dock alltid haft stort baksäte, vilket förstås är önskvärt när man skall transportera folk som egentligen inte vill åka med. Göteborg, Mässans gata, 2013.

VW Passat Polis Alltrack

Passat Polis har annars kommit att bli något av en rikskändis de senaste dagarna. I samband med ett så kallat Streetrace utanför Stockholm, kom en av Södertörnpolisens Passater rullandes, de närvarande kände nog att de var där för att avbryta den illegala biltävlingen, men till precis allas förvåning valde konstaplarna att själva, av allt att döma, deltaga i ett informellt race – mot en Hyundai i30. Här hemma i Göteborgstrakten brukar Polisen inte lägga några fingrar emellan när det gäller att skingra den här typen av företeelser, varför även jag sällar mig till den stora skaran förvånade. De har enligt uppgift anmälts till PAN, Polisens ansvarsnämnd, och kanske kommer man där få ett svar på hur det tänktes. Senaste nytt är nu att arrangören av Streetracet verkar backa om sin tidigare utsaga, och hävdar att han arrangerat det hela för att jävlas med Polisen, men att han nu mår dåligt av att ha svartmålat patrullen och myndigheten. Uppgifterna bekräftas av polisen och föraren i Hyundaien. [Expressen, Se när polisen deltar i olagligt streetrace] [Auto, Motor & Sport, Arrangören backar: Polisen körde inte streetrace]

Svenska konstaplar i yttre tjänst har riktigt fina kontor, VW Passat Alltrack är inget undantag. Den gör sig riktigt bra i Polisens dekor men visst är Volvos XC70 tuffare. Partille, Allum, 2013.

VW Passat Alltrack Polis at the Allum

+ Senaste upplagan av Passat gör sig riktigt bra i polisuniformen, särskilt i Alltrack-utförandet. Samtidigt är jag ju en sann Volvoman och ser helst att de kör XC70. Vilken fantastisk sommar vi har i detta nu. Grannarna, som for till Turkiet i förrgår, lär dock ha det väl varmt. Sommarledigheten fortsätter – detta i form av mina 10 pappadagar kopplade till Juniors födsel. 10 arbetsdagar är en lång period, cirka tre veckor i mitt fall.

– Semestern är slut, fyra veckor avverkades alltför raskt.

Advertisements

~ by onemountainsplace on July 23, 2013.

2 Responses to “Folka-race.”

  1. http://www.gp.se/dela/1.1853873

    För övrigt är det direkt otäckt med 80 gränser eller dom fina 110 vägarna som blev 100…

    Ännu värre med tanke på något jag läste för ett tag sedan att polisen skulle rikta in sig på fartöverträdelser i spannet 3-10 km/h…

    • Jo, har själv hört att någon tyckte att de skulle fokusera på de små överträdelserna. Rena tramset. Det finns så många att ta därute som är en verklig fara för sig själva och andra. Den typen av uttalanden ger underliga signaler.

      Visst är det irriterande att man valt att sänka flera om närområdets säkra vägar – de är ju knappast särskilt olycksbenägna.

      Hoppas vi ses inom kort, en gemensam vän har skvallrat om att så kanske blir fallet 🙂

      Take Care

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: