En resa – lika hemlig som kort.

Operation East Bay var topphemlig. Planen var att under torsdagen åka upp och överraska min bror i god tid inför hans 40e årsdag.  Junior blev dock förkyld och det hela såg ut att stanna vid att skicka blomsterbud med Interflora. På fredagen var han dock tillräckligt frisk för att vi skulle kunna packa V70n och i lönndom bege oss upp till göteborgssonens nuvarande hemvist i Lit, några få mil utanför Östersund. Tre dagar var vi borta, två av dessa ägnades i stort sett åt resande. Glatt överraskad blev han och vi fick VIP-behandling under det dryga dygn vi gästade deras trivsamma gods. Några bilder blev det under resans gång, några av dem ser Ni här. [Lesjöfors museum]

Denna avställda Volvo 850 i polisens gamla färger var en effektiv hastighetsreducerare vid infarten till det lilla samhället. Ägaren är en privatperson, av allt att döma trött på fartorgier utanför husknuten. Att det skulle röra sig om en äkta gammal snutbil ställer jag mig skeptisk till – Polisen brukar avrusta sina bilar innan försäljning, typsnittet på dörren känns fel och det faktum att den är manuellt växlad stärker mig i den uppfatningen. Men jag kan ha fel. Dock ett kul inslag – Me like. A lot. Lesjöfors, Bergslagsgatan, 2013.

Kalmar Sheriff in da North

Med två småttingar ombord blev det många stopp. Ett trevligt sådant blev det på nostalgiska Lesjöfors museum. Vi nöjde oss dock att kolla in prylarna på utsidan, där det bland annat stod två gamla tankvagnar från Svenska ESSO A-B, en gång hemmahörande i Sannegården, Göteborg Delar av ett diesellok, och då betonar jag delar av, stod på samma spårstump till Lillens stora glädje. Lesjöfors, Lesjöfors museum, 2013.

Brandfarlig Göteborgare i norr

Skrot kan bli ganska estetiskt tilltalande om det grupperas i högar. Vilket man gjort utanför museet – här en rejäl samling spiralfjädrar – som ju är något av ortens signum då Lesjöfors Springs & Pressings tillverkat fjädrar i alla dess former sedan 1852. Lesjöfors, Lesjöfors museum, 2013.

Fjädrar

En vacker gammal Austin A90 Six Westminster stoltserade utanför museets entré. Bilen tillverkades 1954-56 i 25 532 exemplar. Försedd med en rak sexa som gav, en för tiden, rätt bra effekt – 85 hk. Bilen erbjöds även i polisversion. Lesjöfors, Lesjöfors museum, 2013.

Old Austin

Norrländska vidder började göra sig påminda. Jag tycker det är en häftig känsla att fara runt på raka vägar genom enorma skogsområden. Lite som havet, fast på land, om ni förstår liknelsen. Här en avstickarväg för att tysta grinig bebis och tömning av blåsa. Det är nyttigt att känna sig liten. Jämtland, 2013.

Härjedalen mitt i

Z som i Jämtland. Denna fräna Land Rover Defender körs inte bara av en svensk, utan faktiskt av en jämtlänning. Redan när jag gjorde värnplikten i Östersund i början av 90-talet kunde jag snabbt konstatera att de var väldigt stolta över att vara just jämtlänningar. Inget galet i det egentligen, kan absolut förstå varför. Lit, Hårkmon, 2013.

Z as in Jamtland

Loppisar lockar såväl min fru som mig, men det ville sig inte riktigt denna gång. De vi såg var alltför ofta stängda. Likt denna, Inlandsloppan, som dock inte hade särskilt loppiga priser. En gammal kaffekvarn i skyltfönstret hade en prislapp på 2 300 kr och en uppstoppad nötkråka bredvid kostade 900. Vad retroklänningen på bilden gick loss på framgick ej. Åsarna, Olstavägen, 2013.

Dressed

Världens största dalahäst i trä står att finna i Mora. Det är en rejält stor pjäs som mäter 3,7 meter på höjden – exklusive sockel. Målad i klassiskt rött och för att, som man själva säger, slippa ovälkommen ytterligare dekor så har den lackats med ett ytskikt som gör det lätt att avlägsna illdåd med penna och spray. Mora, 2013.

Worlds largest dalahäst

Inte långt från trähästen stod detta oerhört mäktiga ånglok uppställt. SJ Litt:B kallas typen som mäter knappa 20 meter på längden. Det känns helt enormt jämfört med det lok som rullar aktivt på Anten-Gräfsnäs Järnväg. Men det funkar å andra sidan till skillnad från det avbildade. Men det är så här ett riktigt tufft ånglok skall se ut. Det trafikerade SJs linjer i Dalarna mellan 1948-60. Mora, 2013.

Storslaget från förr

Bilar och åter bilar. Kan inte låta bli. I synnerhet inte när det gäller den här. Bilen som satte Audi på kartan genom hejdlösa framgångar inom rallysporten. Bland biltokar ofta benämnd Audi Urquattro, men som egentligen heter Audi quattro. En fyrhjulsdriven framgångssaga som förvandlade ett blekt och tämligen dassigt bilmärke till något som i stort sett alla ville ha. Stöllet, Värmlandsporten, 2013.

Audi Urquattro

Här intogs resans sista måltid – för min del sommarens första kebabtallrik. Inget överdåd på något sätt, men eftersom det även var resans sista bild får den avsluta det lilla sammandraget av vår komprimerade Norrlandsresa. Stöllet, Värmlandsporten, 2013.

Värmlandsporten

+ Brorsan är numera 40 – välkommen in i gubbklubben och tack för att du finns.

– Idel stängda loppisar – sommaren är ju ändå inte över ännu.

Advertisements

~ by onemountainsplace on August 22, 2013.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: