TEU.

Planen sedan några månader var att möta fartyget på morgonkvisten, med kamera och termos på klipporna vid Nya varvet. Men då MarineTraffic igår gav den preliminära anlöpningstiden 0230 kändes det inte aktuellt att offra en relativ sovmorgon på bilder som likaväl kunde tas senare på dagen. Nu visade det sig att hon kom ca halvtimmen innan soluppgången och att det mycket väl kunde blivit spännande bilder. Fick dock avnjuta hennes mäktiga gestalt i SVT1s Västnytt, där fartyget var förstanyhet. Till och med 08orna i Gomorron Sverige vek tid till ett inslag om Mærsk Mc-Kinney Møller, där en stolt VD för Mærsk Line fick uttrycka sin glädje över att fartygets jungfrutur nu var avverkad. Även jag bjuder på några bilder, dessvärre ur den vanliga vinkeln, då jag ej har båt. Mycket mer av bilder och läsning här: [GP, Många besvikna när biljetterna tog slut]

Kommandobryggan på nya Triple-E-klassen är högt belägen, helt skymd av hamnens rejäla kranar. Kommandomodulen har för övrigt flyttats fram betydligt jämfört med föregångarna. Göteborg, Skandiahamnen, 2013.

Maersk 1

Andungarna var väl måttligt intresserade av den danska jätten. Gott om intresserade fanns det dock, såväl på land som på sjön. Två motorer, två skorstenar – en tydlig skillnad mot föregångarna. Göteborg, Skandiahamnen, 2013.

TEU – Twenty-foot Equivalent Unit. Ett mått på hur många 20″ containers ett fartyg kan medföra – Mærsk Mc-Kinney Møller, världens största containerfartyg, tar flest av alla – 18 270 stycken. Med sådana mängder lådor blir det lätt intressant matematik. Göteborg, Skandiahamnen, 2013.

Maersk 6

+ Världens största containerfartyg hos oss, i lilla Sverige. Det är stort. Göteborgs hamn är riktigt stor. Men jämförd med de riktigt stora så framstår den som löjeväckande liten. Spana gärna in denna läckra Time-lapse tagning från Rotterdam – en gigant bland hamnar. [Youtube, Ms-Renata Vletten Rotterdam Timelapse]

– Var trots allt inte den bästa av dagar.

Advertisements

~ by onemountainsplace on August 27, 2013.

4 Responses to “TEU.”

  1. Hoho, den hamnen hette duga…
    Hur sjutton vet kranföraren vilka container han ska lyfta av?

  2. Ett unikt nummer på varje burk, som i sin tur är programmerad till respektive dator i kranen. Comprende?? Inte svårt att förstå alls. Skulle vara för invånarna i de djupa Boråsskogarna då, eller?

  3. Jo, har redan lekt med den tanken. Men när en jolle lastad med mellan 9000-18000 containers ska lossas kan det inte vara lätt att se några nuffror på var och en från kranförarens piedestal. Såvida han inte har kamerahjälp… Eller om “burkarna” är chipmärkta.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: