Hög puls.

Och inga naglar. Min brors ordval för att beskriva känslan av att se det sista avsnittet i den första säsongen av Homeland. Jag kan bara instämma – sällan har jag känt sådan krypande spänning. Säsongens höjdpunkt blev ett i det närmaste perfekt utfört terrordåd mot vicepresidenten och hans innersta krets. Tekniken var dock inte med och den självmordsväst som medförts in i det slutna utrymmet briserade aldrig. Brody – utomordentligt gestaltad av Damian Lewis, är hjälten som kommit hem från Irak – torterad och isolerad under 8 år. Varje politikers dröm att ha som omslagspojke. Men vem är han? Egentligen? Carrie vet. Men kan inte bevisa det och hennes bipolära problematik släpas fram i ljuset för att förhindra henne att finna sanningen. Claire Danes spelar den extremt begåvade CIA-agenten, där varje sekund inte är något annat än briljant skådespel. En katt och råtta-lek utan motstycke. Jag älskade detta och skall snarast möjligt ge mig i kast med säsong 2. 10/10.

Nicholas Brody – hemkommen efter år av fångenskap hos al-Qaida. Med sig hem tog han en ny tro, Islam, som han i smyg utövar hemma i garaget. Något som CIA-agengen Carrie Mathison blir varse och hon stärks i sin uppfattning om att han är den terrorist som underrättelsekällor varnar för. Hennes kollegor vill inte gärna tro på det – karln är ju krigshjälte. Trollhättan, Lantmannavägen, 2007.

Brodys New Agenda

+ Homeland. Oförutsägbart, spännande, läckert. Prima vara. Nytt jobb om knappa månaden. För en yttre betraktare är skillnaden kanske inte så stor. Men för mig är det stor skillnad – inga helger, flextid, eget kontor. Sitter här – mitt i natten, med lite egentid. Spotify i lurarna, sittandes i min schäslong i stora salongen. Det är sann lyx för en heltidsarbetande småbarnsfar.

– Dallas. Jag gillade verkligen förra säsongen av nystarten. Nu är en ny säsong här, men jag känner mig väldigt mätt på intrigerna. Elena (Jordana Brewster) är vacker som en dag och den gode Larry Hagman hann ju med sju avsnitt av den aktuella säsongen – men det räcker liksom inte. Jag står över.

~ by onemountainsplace on September 18, 2013.

2 Responses to “Hög puls.”

  1. Skynda med säsong två för vilken dag som helst börjar säsong tre!

    • Jo, jag vet. Är ofta lite sen med sånt här. Min bror lockade in mig i detta för ett år sedan och så effektiv har jag varit. De sista fyra avsnitten gick dock på två dagar, tack vare Netflix. Men visst – 2an får bli rapido.

Leave a Reply

 
