Tysk kvalitet.

Volvo har fått en hel del positiva omdömen om sina polisbilar i media på sistone. I Svensk Polis kunde man nyligen läsa om RPS egna tester av polisbilar. De lastas med 385 kg utrustning och testas sedan i fem olika moment. Volvo V70 ansågs vara den bästa tvåhjulsdrivna bilen och XC70 den näst bästa fyrhjulsdrivna dito. Men att man ändå föredrog den framför testvinnaren BMW 525d Touring xDrive pga sin markfrigång och mångsidighet. Den i polisuniform alltmer förekommande VW Passat kom på fjärde plats av fem möjliga – efter Mercedes-Benz E250 och före jumbon Opel Insignia. Passat har för övrigt fått lite nedsvärtat rykte tack vara sin mycket sköna, men ack så sköra, växellåda DSG. För ca veckan sedan fick två polismän i Partille springa 800 meter för att undsätta sina kollegor i underläge då deras Passats låda lagt av. Som Volvoman hoppas jag på sikt förstås att detta innebär att Lagens långa arm i fortsättningen främst beställer bilar från Volvo Cars. [Svensk Polis, Bästa polisbilarna utsedda] [GT/Expressen, Polisbilen gick inte att backa – sprang 800 m]

Stor, stark och trygg. Inte bara jag älskar Volvos stora kombi, det gör även mången polisman. Just denna bil är som synes en BUS-transport av rang. Göteborg, Nils Ericssonplatsen, 2013.

BUSig V70

+ Volvo. Att med bravur klara det hårda livet som snutbil är en indikator på hög kvalitet.

– Volkswagens DSG-lådor. Poliser, väktare, taxiåkare. Ja, alla som kör hårt och mycket verkar lida av lådornas korta livslängd.

Advertisements

~ by onemountainsplace on September 26, 2013.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: