Potatisstaden.

Alingsås har jag besökt mången gång i mitt allt längre liv. Den bästa av vänner håller till i den mycket trivsamma staden, men lördagen som gick lockade dit mig av ett annat skäl. Kat´s gamla kollega, Michaela Kullberg, hade tillsammans med två plåtande väninnor vernissage i Alingsås Missionskyrka. Där ställde hon ut några av sina förnämliga alster (det finaste jag sett henne göra är dock den här) och det var trevligt att kolla in dem. I mysiga lokaler passade vi på att fika och jag njuter fortfarande av att man kunde köpa klassikern Toscakaka där. Har jag inte ätit sedan 90-talet – underbart gott. Därefter gjorde vi stan till fots under två timmar, medan gossebarnen sov i vår tvillingvagn. Det finns många mystiska gränder, pampiga byggen och nostalgiska platser att spana in. Även om vädret inte var det bästa, så var upplevelsen det. Potato City – i en helt annan tappning än vad jag är van vid. [Alingsås Dock & Nallemuseum] [Saga bio]

Denna, i mitt tycke läskiga, docka utanför Alingsås Dock & Nallemuseum tittade på mig likt dockan Chucky från filmen Child´s Play (Den onda dockan) som skrämde skiten ur de flesta 1988. Vi gick aldrig in då vi inte hade möjlighet – men gillar man dockor och nallar lär det vara ett trevligt ställe. Alingsås, Drottninggatan, 2013.

Chucky´s Evil Friend

Stolt står han, Jonas Alströmer, i centrala Alingsås. Mannen som kanske mest är känd för att på allvar introducerat potatisen i Sverige. Minst lika viktigt var det faktum att han var en av de drivande bakom industriella revolutionen här. Kan bara beklaga bildkvalieten – men han står på en hög kolonn, så det vill till att ha stege med sig för att få till det ordentligt. Alingsås, Stora torget, 2013.

Mr Potatohead

VW Golf är nu inne på sin sjunde version – men detta är den första och tämligen sällsynta varianten (de flesta lär ha skrotats eller rostat bort). Framtogs för att ersätta den klassiska bubblan och succén blev, som alla vet, enorm. Hela storlekssegmentet kallas ju faktiskt till och med Golf-klassen. Denna gröna pralin var i utsökt skick, med väldigt mycket fälg, väldigt lite gummi och korta fjädrar. Den tyska flaggan på antennen är pricken över i. Alingsås, Drottninggatan, 2013.

VW Golf I Lowrider

Saga bio är nostalgi för mig. Här kollades det på film med bästisen under uppväxtåren. Särskilt minns jag när vi som 13-åringar skulle se Rocky IV och nervöst fick ljuga om vår ålder (stenhård 15-års gräns rådde). Kvar ligger den än och aktiv är den likaså – i skrivande stund rullar bland annat filmen Monica Z. Alingsås, Nygatan, 2013.

Saga

En Chevrolet Advance Design Pickup från 1955 påträffades på en innergård. Det är något visst med gamla bilar, även om jag föredrar nya. ´55 var det sista modellåret, den ersattes sedan av moderniserad modellserie kallad Task Force Series. Bilen gjorde sig bra på platsen där mycket har fått åldras i egen takt. Fälgvalet, som är många decennier nyare, drog dock ned upplevelsen något. Alingsås, Norra Ringgatan, 2013.

Chevy ´55 Pickup

+ Potato City. Alltid älskat platsen, lätt att trivas där. Toscakaka – läckerhet som jag nästan glömt bort.

– Krattade löv som en dåre under lördagens morgon. Helt ogjort några timmar senare.

~ by onemountainsplace on October 6, 2013.

2 Responses to “Potatisstaden.”

  1. Precis en sådan Golf var min första bil när körkortet var nytaget någon gång i slutet på 80-talet. Dock utan takräcke. Men med plåtfälgar, något längre fjädrar (!), röd lack och avsevärt mycket mer rost. En mycket trevlig liten bil var det, med bra drag under huven…

    • Golf har alltid varit läcker tycker jag. Min relation till generation 1 är inte alls så nära som din. Generation 2 däremot. Kompisens far köpte en och den kändes märkligt högkvalitativ då vi fick åka med hans far som hade nåt jobb på gamla rederiet Broströms. Kompisen och jag gled isär, han bidde kriminell och sökte spänning. Bland annat drog han med nämnda VW ut på en “inspirerad” resa som slutade med tvärstopp mot en stor sten efter en längre flygtur först. Sedan dess har fina Golfar löst av varandra men skillnaden mellan generation 6 & 7 måste ju sägas vara obetydlig vid en yttre betraktelse. Min första bil var inte alls så läcker som din – en bajsbrun Nissan Bluebird. Hemsk och förtjänt av ett alldeles eget inlägg.

Leave a Reply

 
