Äntligen.

Den förlängda versionen av den första filmen om Bilbo har nu anlänt i mjuk form – vill du hellre ha den på fysisk skiva får du vänta ytterligare en tid. The Hobbit: An Unexpected Journey blev en sann favorit för mig, men jag har valt att vänta på den förlängda versionen, som Peter Jackson traditionsenligt nu släpper strax innan uppföljaren hittar till vita duken. Tre timmar och två minuter långt ögongodis – extra allt om du så vill. Om några timmar är min version från iTunes hemma och det får bli filmkväll imorgon. Den som tycker sig ha sett filmen redan, men som ändå känner lite sug efter Jacksons tolkning av Tolkiens underbara värld kan med fördel spana in denna mycket underhållande säkerhetsgenomgång med Air New Zealand, där även Jackson själv är synlig: [YouTube, The Hobbit: An Unexpected Briefing]

Så nära en Tolkien-best man kan komma. Denna spindel, av för mig okänd art, huserade vid vår franska balkong mest hela sommaren då vi väntade på storken (läs Eskil A.F.). Fick namnet Frank – men torde vara en kvinna. Hur som, mycket lik Honmonstret (Shelob) i Sagan om Konungens återkomst. Partille, Residenset, 2011.

Shelob

+ Bilbo i förlängd version – det här har jag väntat på sedan jag såg originalversionen i januari.

– Scotten på verkstad. Höll så när på att återigen kollidera med annan på grund av dålig bromsverkan. Som vanligt hade man på Sportab mycket att göra och jag har nu tvingats åka buss i dagarna två. Trots att det är förnämliga linjen 503, är det sann pina att kollektivåka jämfört med friheten på hojen. Den gode GW har flaggat för att han efter vårsäsongen av Veckans Brott lägger TV-livet på hyllan. Vem som kan ersätta honom? Ingen. Förstås.

~ by onemountainsplace on October 25, 2013.

Leave a Reply

 
