Ståndaktig konst.

Årets mest skruvade upplevelse (det törs jag lova trots att året ingalunda är över) fick jag uppleva under mina frekventa besök på Göteborgs Konstmuseum i våras. Cajsa von Zeipel hade ett antal av sina verk utställda i museets salar – som överlag kännetecknades av att de var skulpturer i skala 2:1, ofta framställda i mer eller mindre sexuella poser. Hon har designat den rätt häftiga strippdansösen, Seconds in Ecstasy, som sedan flera år huserar på museet, men det som fanns på plats i temporär form tidigare i år var av en annan kaliber. Värst, ja rent av smaklös, var Runkballe. Ställer mig tveksam till att någon egentligen gillade den. Fler verk av Cajsa, och Runkballe i andra vinklar, syns med fördel på hennes hemsida: [Cajsa von Zeipel]

Runkballe – så hette den onanerande mannen invid Johan Tobias Sergels skulturer. Övertäckningen av dem var också ett verk av Cajsa – kallat Shy. Förstod inte att de var blyga, trodde de var övertäckta utifall han skulle ejakulera okontrollerat. Jag förstod mig aldrig riktigt på det, men att det var annorlunda – det kan jag skriva under på. Göteborg, 2013.

Runkballe

+ Dagens lunch inhandlades på Ullevibaren. Upplevelsen är lite av ett lastbilshak, men idag var maten gudomlig. Köttkorv med potatismos och pepparrotssås. Riktigt gott och mättande för 64 skattade kronor.

– Framtiden är tämligen oviss.

~ by onemountainsplace on November 22, 2013.

5 Responses to “Ståndaktig konst.”

  1. Åh Sergelgången 🙂

    Där har man ju traskat en och annan meter…

    Göteborgs hårdaste golv utan tvekan 😉

    • Hehe ja, i hård konkurrens med Svenska Mässan. Man känner sig som en riktigt slutkörd långmilare efter någon timme.

      Ha det fint hörru!

  2. Oviss? Vad händer egentligen…

    • Ja du, omorganisation och jag var den enda som blev utan plats i nya organisationen. Idag kom dock efterlängtat besked om att man skapar en tjänst för mig – med samma innehåll som idag – dock annat distrikt, med andra kunder och ny chef.

  3. Omorganisationer på vår firma har man varit med om ett oräkneligt antal gånger under min hittillsvarande snart 14-åriga karriär i bärstassens tjänst.
    Och vi båda vet nog varför den ändras i tid och otid.
    Fler omorganisationer lär det bli framöver…

Leave a Reply

 
