Glatt.

Envis eller dum? En mycket relevant frågeställning, gällande mitt beslut att ta en sommarbestyckad cykel till och från jobbet i fredags. Med i det närmaste helt mönsterbefriade lågprofildäck, anpassade för ett liv på landsväg under varma sommardagar, trotsade jag glashala gator i min orubbliga vilja att klara mitt uppsatta mål på 200 trampade mil under 2013. Den iskalla skaren frasade under däcken vid resans början, fästet var helt ok och det kändes som att det kunde bli en bra tur – en tankegång jag snabbt fick revidera. Redan vid Allum hade snön ersatts av blankis – där någon nattcyklists spår dessutom blivit förevigade i det blanka underlaget, vilket obönhörligen fick Scottens framhjul att glida ner i det. Det blev minst sagt krypkörning – kraftigt vinglandes. I nedförsluten var det bara att sätta sig på ramen och stöda sig på fötterna – en cykelstil som drog till sig blickar, det kan jag försäkra. Kung Bore besegrades – men priset var knappast värt det. Tur att jag numera har flextid.

55 minuter – mot normala 25. Det blev sannerligen ingen rask tur till jobbet senast – i drygt en timme efter ankomsten parerade mina muskler fortfarande för det konstanta vinglandet på hojen. Hemåt gick det lite bättre, med betoning på lite. Partille, Furumossen, 2013.

Home at last

+Dubbdäck på cykeln verkar vara en bra idé – ett flertal cyklister körde om mig, tämligen obesvärade av det livsfarliga underlaget.

– Hade hoppats på att gatorna skulle vara rena från is och snö till måndagsmorgonen – men en blick ut gör att jag högst sannolikt får låta cykeln stå.

~ by onemountainsplace on December 9, 2013.

Leave a Reply

 
