Made by Sweden.

För några dagar sedan fick jag förhandsinfo om att det under lördagskvällen, närmare bestämt på TV4 kl. 2010, skulle vara premiär för VCCs senaste reklamfilm. För Volvo XC70. Med Zlatan Ibrahimovic. Då en än större stjärna höll låda på ett slott i SVT1 missade jag just det tillfället – men den har ju visats i varje paus även senare under kvällen. Riktigt storslagen produktion, som syftar till att man skall känna hunger efter en av de finaste bilarna på marknaden. Gemene man verkar förstås främst ha fastnat för att vår, kanske störste fotbollsspelare någonsin, har huvudrollen. Igår fick jag faktiskt hans biografi, Jag är Zlatan Ibrahimovic´: Min historia, i försenad födelsedagspresent av min kära hustru. En bok som rosats av mången och jag ser fram mot att ta del av hans makalösa klassresa. [Volvo Cars, Volvo XC70 – Made by Sweden]

En något äldre XC70, som den såg ut innan senaste faceliften som ju ovan omskrivna reklamfilm vill få oss sugna på. Jag brukar säga att bilen Geely-fierats, dvs. att den har blivit lite mer “bling” – med bland annat krom runt bakljusen. Snyggare eller ej, det lämnar jag till dig att avgöra. Göteborg, Skeppsbron, 2009.

Volvo XC70 Great Bathhouse St.

+ Stjärnorna på slottet. Ikväll var det säsongens sista avsnitt, med stjärnornas stjärna i fokus – Lasse Åberg. En sann mångsysslare – oerhört intressant och tilltalande. I mina, och förvisso många andras, ögon något synnerligen extra. Made by Sweden. Zlatan, XC70 och storslagen svensk natur – samtidigt som alternativ variant av Du gamla, du fria rullar på. Mäktigt var ordet. The Croods (Croodarna). Underbar datoranimerad film, signerad DreamWorks, om en familj lågpannade grottmänniskor som tvingas lämna grottans trygghet. Stor humor, mycket värme och faktiskt riktigt känslosam. Samt, inte minst, makalöst vacker att se på. 9/10.

– Kapten Klänning är redan ute från kåken. Helt enligt gällande praxis, men inte sticker det mindre i ögonen för det.

~ by onemountainsplace on January 25, 2014.

2 Responses to “Made by Sweden.”

  1. Kapten K. är en fri man (man? -nåja…) efter blott fyra år bakom galler. Men när det gäller hans offer, hur “fria” är de efter blott fyra år…

    • Förmodligen aldrig. Otäck typ det där, en klassisk äckelgubbe. Med den stora skillnaden att han hade rejält med makt i form av mycket högt uppsatt polischef. Hans liv i frihet torde dock inte bli trivsamt. Kpt Klänning är ju rikskändis och i detta fall av ogynnsam karaktär.

Leave a Reply

 
