Resan österut.

Har tänkt att skriva några rader om resan till öster som jag och mina två bröder gjorde i slutet av januari. Intrycken var många och fina, flera blir minnen för livet. Anledningen till att det blev Singapore var främst det faktum att en betydande procentandel av släkten är bosatt där. Det pratades lite löst om det i somras och någon månad senare bestämdes det att vi fick passa på – medans de ännu bor kvar. Norwegian och Emirates såg tillsammans till att ta The Three Gringos, som var vårt artistnamn där nere, till Singapore via Arlanda och Dubai. Detta inlägg behandlar själva resan ner – mer om själva Singapore, detta underbara ställe, blir det främst i kommande inlägg.

Något av ett obligatorium när jag är ute och reser- en bild över vingen, här från en av Norwegians 737-800. Den första av två soluppgångar som vi fick uppleva innan vi var framme vid slutdestinationen. Sverige, 2014.

Norwegian Wingtip Morning

Tre flygintresserade bröder fick lära känna denna flygmaskin bättre än någon annan – Boeing 777, även kallad “Triple Seven” är världens största tvåmotoriga flygplan. De två motorerna är, i sin tur, de största jetmotorer som hittills tillverkats. Stockholm Arlanda Airport – ARN, 2014.

Emirates B777 ARN

Ingen av oss hade tidigare flugit med vare sig 777 eller A380 som ju hör till luftrummets giganter. Båda typerna var mycket komfortabla och jag kan egentligen inte klaga på något. Ej heller hade någon av oss åkt med flygbolaget Emirates, huvudsponsor av ett flertal fotbollslag och som har sitt säte i ett av UAEs emirat – mer exakt Dubai. Att kliva ombord på ett Emiratesplan var en speciell upplevelse. Med mycket stiliga, och säregna uniformer, välkomnades man ombord och det skall sägas att fåtöljerna i First Class såg extremt inbjudande ut när man gick igenom det utrymmet. Lyhörd service och mer än godkänd mat gjorde vistelsen ombord mycket trivsam. Bäst av allt var dock ICE – så bra att det får ett eget litet stycke nedan.

Bilden till vänster visar ICE-systemets välkomstskärm – det är så flygvärdinnorna är klädda vid start och landning. Övriga tre bilder är från Dubais flygplats – ett stort konstgjort vattenfall med en enorm kromad hisskonstruktion invid – varje hiss tog 120 personer. Höga kromade kolonner och rejäl takhöjd kännetecknade flygplatsen som även hade interaktiva araber utplacerade – de kunde svara på allehanda frågor – på såväl engelska som arabiska. Dubai, Dubai International Airport – DXB, 2014.

Flygplatsen i Dubai är enorm, bland topptio i världen gällande antal passagerare, och kännetecknades av ett bitvis arabiskt formspråk. Hissar, trappor och sittplatser har allt anpassats för att klara av flödet – ja, här finns till och med ett förarlöst tåg som transporterar folk mellan de två stora huvudhalllarna. Närheten till Dubais citykärna och Emirates, som stolt lyfter fram sina många A380 i bild och text, fick oss att hoppas på att man fixat till någon trivsam utsiktspunkt för att kunna avnjuta skyline och flygmaskiner i väntan på nästa flygning. De förhoppningarna grusades helt – något sådan fanns inte alls – faktum var att man behandlat allt glas så att man endast med svårighet kunde se flygplanen utanför. Detta gjorde att fem timmars väntan blev lite segt – jag som hoppats kunna få se Burj Khalifa på avstånd i alla fall. Hur som, en McDonalds fanns på plats och den Big Tasty Meal som jag köpte var mycket prisvärd – 20 AED (ca 35  kr).

Dubais flygplats är ordentligt stor – för att effektivt färdas mellan A- och B-hallen så finns det ett förarlöst tåg som snabbt och effektivt rullar mellan adresserna. Eller ja, likt en åkattraktion på nöjesparker så rullar det på däck – förmodligen för att göra det så tystgående som möjligt – om det då kan kallas tåg vet jag inte. Dubai, Dubai International Airport -DXB, 2014.

Dubai tyretrain

Polisfordon har alltid intresserat mig och jag brukar se till att föreviga dem när jag så kan. Dessvärre fick vi inte se någon av Dubaipolisens verkligt läckra åk, som lär vara något alldeles extra. Så här åker dock flygplatspolisen – inomhus. Dubai, Dubai International Airport – DXB, 2014.

Dubai Policeunit

ICE (Information, Communication, Entertainment) var det ja. Detta underbara system som finns installerat på många av Emirates flygplan. Varje passagerare har en skärm framför sig och ett uttag för hörlurar – här kan man sedan lyssna på radio, se på en mängd olika TV-serier (i mitt fall blev det en rejäl dos Top Gear av senaste säsongen), lyssna på ett otal artister och fullkomligen frossa i ny och gammal film. På vägen ner avnjöts såväl Captain Phillips som Elysium. Utöver ren underhållning så kommer man åt ett gäng kameror på flygplanen så att man kan studera vad som händer framför och under flygmaskinen. Samtliga utrop från pilot och kabinpersonal presenteras också det via systemet – som då tillfälligt pausas. Full möjlighet finns att backa i filmerna osv. vilket var behövligt då bristen på sömn ibland fick mig att nicka till. Saken är dock klar – ICE gjorde resandet oerhört mycket lättare.

I luften mellan Dubai och Singapore så fick man vackert deklarera diverse uppgifter för att överhuvudtaget kunna komma in i Singapore. Det var inte alls så många frågor som det var när man skulle till USA – men den röda texten längst ner förklarar onekligen vikten av att själv packa sin väska och hela tiden hålla ordning på den. Dödsstraff känns mycket osvenskt – men de har min fulla förståelse för att de inte vill ha in skiten. Någonstans över Indiska oceanen, 2014.

SG Immigration Declaration

Resan andra soluppgång, här synlig via Emirates ICE-system – kameran satt monterad på stjärtfenan, vilket var lite underhållande – inte minst när man taxade runt på flygplatserna. Här var jag rejält trött – men många timmar återstod. Någonstans över Indiska oceanen, 2014.

Second Dawn

Väl framme vid slutdestinationen fick vi också tillfälle att se och föreviga den Emirates A380 som vi delat så många timmar med. Populärt kallad SuperJumbo och det stoltserar med två kompletta passagerarvåningar – och ett underliggande godsdäck. Vacker vet jag inte, men det är en synnerligen mäktig maskin. Singapore, Singapore Changi Airport – SIN, 2014.

Emirates A380 SIN

Resan till SG var nu avklarad. Släkten stod glatt och väntade på oss när vi anlände, med Sverigeflagga och jubel hälsades vi välkomna till denna pärla – en pärla som jag fortsätter att berätta om i nästa inlägg.

Urlastning. Emirates flotta med A380 växer kontinuerligt – gamla versioner av 777 utrangeras  och ersätts av dessa än större maskiner. Totalt lär man ha beställt hela 90 stycken. Singapore, Singapore Changi Airport – SIN, 2014.

Unloading A380

+ Norwegian. Billigt och effektivt mellan Landvetter och Arlanda. 500 kr t/r – finns inget att klaga på där. Emirates. Med stora och fina flygplan, med mycket trevlig personal, god mat och, inte minst, systemet ICE som gör långa turer så mycket drägligare. Captain Phillips. Tom Hanks som kapten på Mærsk Alabama, som slåss mot desperata Somaliska pirater – mycket sevärd. 8/10. Elysium. Läcker, men dyster, framtid med Matt Damon i huvudrollen. 8/10.

– Fem timmars väntan i Dubai blev inte så roliga som vi hoppats på.

Advertisements

~ by onemountainsplace on February 16, 2014.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: