Resan västerut.

Det blev en Boeing 777 av äldre modell (aktuell maskin torde/borde stå först på tur att ersättas när nästa A380 hittar till Emirates) som tog oss mellan SG och Dubai. Det märktes främst då det hade en äldre version av ICE-systemet installerat – gränssnittet var inte lika smidigt och logiskt och urvalet av filmer var påtagligt sämre än vad vi skämts bort med under resan dit. Ljudet var katastrofalt dåligt, så dåligt att jag till sist lade ner försöken att se klart World War Z, 7/10 (Hemmakväll hemma i Partille fick vara behjälpliga med den detaljen). Det blev en rätt seg resa således, trött som en sengångare var jag efter en mycket aktiv dag – men jag är helt oförmögen att sova på flygplan. Jag kan nicka till en stund, men vaknar snabbt av påtagliga nacksmärtor. Till slut var vi dock framme i UAE, där morgonsolen välkomnade oss.

Här är de enorma hissarna, som transporterar upp till 120 personer i varje korg, synliga. Vi kände dock att vi sett det mesta och ville mest hem. Men mycket mer än gärna kommer jag åter för att upptäcka världen utanför flygplatsens väggar. Dubai, Dubai International Airport – DXB, 2014.

Dubai Elevators

Hoppets gnista om att Dubais flygplats skulle erbjuda lite kul vyer, nu när det var strålande förmiddag (det var natt på vägen ner) grusades tämligen omgående. Vår 777 fick plats långt ut i flygplatsens periferi och vi fick bussas in till terminal B med hjälp av en väldigt lång Neoplan. Fönstren var försedda med en film som släppte in ljus, men som omöjliggjorde utsikt – jag har svårt att förstå varför man inte får se flygplatsen. Färden tog minst 20 minuter och inte blev det roligare av att bussens ventilationssystem kördes på läge “off“. Flygplatsen, som vi kände väl från nedresan, fick bli platsen där de sista kontanterna nyttjades. Nästa 777, som skulle ta oss till Stockholm var en toppmodern historia – med ett väl fungerande ICE och fullt dugligt ljud. Sly Stallone och The Governator roade mig med filmen Escape Plan, 6/10, utöver det såg jag till att plöja genom ytterligare Top Gear-avsnitt.

Tillbaka i Sverige – med en flygplanstyp, 777, som i skrivande stund söks av en herrans massa länder. Vad som hänt MH370 vet ännu ingen. Att Triple Seven är extremt säkert och pålitligt visar dock statistiken. Stockholm, Stockholm Arlanda Airport – ARN, 2014.

Emirates 777 back at ARN

Åter i Svedala efter en rätt komfortabel sista etapp från Dubai så var det dags att splittras. Tillsammans hade vi haft en härlig tid och med hjälp av de bästa av värdar fått se väldigt mycket roligt och intressant. Mättade på storslagna intryck så var det dock nästan jobbigt att inte omedelbart få kliva ombord på Norwegians 737, men när det väl skedde slogs man av hur svenskt allting åter var. Kyligt i slussen mellan ramp och flygplan, kabinen fylld av mellanchefer från svenska näringslivet – iklädda standardklädsel 1A: Mörk blazer, skjorta utan slips och uppknäppt översta knapp, jeans och ett par lagom snobbiga skor. Vardagen var åter med besked, efter en perfekt landning på Landvetter stod mor och far och väntade på att köra hem oss till respektive hemadress. En resa med stort “R” var nu avklarad och upptäckaren i mig kommer att leva gott på detta länge. Det kommer att bli mer SG här på bloggen, förstås – det finns högvis med uppslag, men vad gäller själva resan så är det nu punkt. Tack för att Ni läser.

Resans sista bild. Över vingtippen så klart. Vacker väder uppe ovan molnen – hemmavid var det dock grått, kallt och trist som vanligt. Sverige, 2014.

Norwegian back home

+ Borta bra, men hemma är bäst. Tack M&A, inte minst för att Ni stod på Er och tjatade med mig till underbara Singapore. Tänk att inte ha fått vara med om det.

– Kontrasten mellan världens varma delar och det vi nåddes av hemmavid var påtaglig.

~ by onemountainsplace on March 29, 2014.