Girigbukar.

Spotify – mitt val av musiktjänst har på senare tid gjort mig något frustrerad. Låtar som jag lagt till min favoritspellista har kommit att försvinna och skälen till detta har varit olika. Ta till exempel Def Leppard, rockande hjältar från min uppväxt och ett givet val. Skivan Hysteria är ett underverk, men låten Gods of War som jag “favvat” indikeras numer som “This track is not available. If you have it on your computer you can import it“. Klart jag har – såväl på vinyl, CD och som MP3, men poängen försvinner. Att soundtracket till Copland togs bort över en natt har säkert med något rättighetsspektakel att göra, dock mycket irriterande. Värst, hittills skall väl sägas, är att Guardian Angel – framförd av härligt bombastiska Masquerade, tagits bort med hänvisningen “This track is not available in your country“. Jag kunde riktigt känna ilskan ånga ut ur öronen. Jag har lite svårt att tycka synd om giriga produktionsbolag och musiker när de gnäller över illegala nedladdningar, ty här har ett gäng av dem verkligen skjutit sig i foten. Spotify är en väl fungerande tjänst, jag betalar en slant och lyssnar på vad jag vill, när jag vill. Trodde jag.

För att åter kunna avnjuta favoriten från ´84, Guardian Angel, så måste jag av allt att döma skaffa den på en fysisk CD i butik, likt avbildade Virgin Megastore. CDON har den förvisso på någon sorts samlingsskiva över 80-talets största. Då får man dock inte alltid originalartisten. Varför inte göra det lätt istället? Det här känns så inte-EU, så bakåt. City of London, Piccadilly Circus, 2004.

MINOLTA DIGITAL CAMERA

+ Spotify är en alldeles ypperlig musiktjänst. Ovan konstigheter är inte deras fel, det vill jag noga poängtera.

– Det är beklagligt att inte alla i branschen inser poängen i att få lite grann, istället för ingenting alls. Bilden av giriga musiker, agenter, produktions- och distributionsbolag som gärna lyfts fram av piratpartister och andra förespråkare för illegal fildelning är, i vissa fall,uppenbarligen helt sanningsenlig.

~ by onemountainsplace on April 19, 2014.

Leave a Reply

 
