Nostalgi.

Nostalgi blev det en rejäl dos av på hemvägen efter ännu en vecka i firmans tjänst. Hade fått ett tips från en vän att man bedrev filminspelning vid SKFs gamla lokaliteter i Gamlestan och att det, utöver en och annan kändis (läs Lena Endre) på platsen skulle finnas åtminstone en gammal polisbil med den så kallade hockeyklubbedekoren som härskade på det goda 80-talet. Det var som att resa tillbaka till uppväxtåren i Los Angered när jag nyfiket spanade in snutåken vid Angereds polisstation. En kvinna från produktionsteamet var på mig som en hök och undrade om jag sökte något särskilt. -“Inte längre, jag har funnit vad jag kom hit för“, sade jag och knäppte ett gäng bilder på läckerheten från förr. Vad filmen kommer att heta har jag ingen aning om, men den jacka som kvinnan bar – med ett Johan Falk-tryck på, kanske är en ledtråd. Vad sägs om en film om när supersnuten från Göteborg i sin unga snutkarriär körde 240 på stadens gator..? Nostalgi var ordet.

En bil ingen snorunge med trimmad moped ville träffa på uppe i Rannebergen under uppväxtåren. Nyfiket undrade jag, och många med mig, hur det egentligen var med effekten i bängens Volvobilar jämfört med standardbilarna som såldes till vanligt folk. Undrar fortfarande. Göteborg, Rullagergatan, 2014.

240 Hockey Copper

Har forskat runt lite om orsaken till varför man lämnade det gamla fina svart-vita färgschemat, till förmån för den mycket underliga hockeyklubban längs sidan. Det verkar ha handlat om att man ville modernisera sin profilering utåt, öka på synligheten i mörker och – kanske det viktigaste, spara en rejäl slant jämfört med att lackera dem enligt tidigare utförande. Det futuristiska typsnittet, inte minst det öppna “P:t” för fortfarande tankarna långt fram i framtiden. Bra mycket bättre blev det när man lanserade det blå-vita färgschemat och än bättre är det ju idag – där bilarna är väl synliga, är förhållandevis billiga att snygga till och ger ett modernt intryck. Men, om man själv får tycka till, så är det ju så att en polisbil helst skall vara svartvit – på det vis som de ser ut i Kalifornien. Svart fram, svart bak. Vitt på mitten.

Saftblandarna hade försett med svarta koner och polisens vapen var dolt av en lapp som deklarerade att det rörde sig om en filmbil. Andra typiska snutattribut är, utöver stänkskydd fram & bak samt dragkrok, handtaget på bakluckan. En riktigt snygg designdetalj – tyckte jag då. Göteborg, Rullagergatan, 2014.

240 Hockeydekor

+ Att få se en polismålad 240 från förr väckte roliga minnen till liv. Veckan i stålgrått slutade med ett positivt besked.

– Årets valrörelse är störande smutsig.

~ by onemountainsplace on May 16, 2014.

3 Responses to “Nostalgi.”

  1. Hejsan . Kan berätta att detta är min gamla bil . Köpte den av filmbolaget o renoverade upp den . Den har varit med i jönssonligan o den svarta diamanten . Om du vill så har jag massa bilder o berättelser om denna . Bara hör av dig om så är fallet . Tobbe

    • Fantastiskt roligt att höra, lite nyfiken på hur det var med effekten jämfört med en ordinär 240. Bilder o historier kan man inte få nog av, men du kanske har någon plats på internet som jag kan länka till? Använder mig sällan/aldrig av andras bilder. De andra bilarna som fanns på plats – tror de var två-tre stycken som mest, ägs av dig också? Eller andra likasinnade? Kul att höra av ägaren till en sådan läckerbit.

      • Jadu . Effekten är lite högre än en vanlig 240 men inte så värst . Ca 140 hk men däremot är dom utrustade med helt andra bromsar, krängningshämmare, fjädring/dämpning för hårdare körning.
        bilen såldes av mig till ett företag som hyr ut polisbilar till filminspelningar

        här har du länk till min sida när jag ägde bilen
        http://www.garaget.org/?car=179331

Leave a Reply

 
