50 %.

Göteborgsvägen genom Sävedalen. Min resväg två gånger varje arbetsdag – när jag inte känner för en omväg vill säga. Den byggdes om i ett försök till att locka kunder från Göteborg och Allum, men som jag förstått det har det gått sisådär. Det finns ett fint utbud, men butikerna ligger på båda sidor om den relativt vältrafikerade Göteborgsvägen. Vad jag verkligen vet är att den är rätt farlig för oss cyklister – vi är flera på firman som nyttjar cykelbanan dagligen och alla säger samma sak. På onsdagsmorgonen var det ohyggligt nära att sluta med en krock. En MC åkte ut och stannade tvärs över cykelbanan, spanandes efter bilar – vi cyklister, som också omfattas av anslutande vägars väjningsplikt, verkar ge ett genomskinligt intryck. Jag, som hade riktigt frisk medvind och glatt humör, fick tvärnitat Scotten och missade honom med max 10 cm. Det var så förbaskat jävla nära, jag var helt säker på att få smaka asfalt och åka ambulans (man hinner tänka mycket de där ynka sekunderna) men marginalerna var med mig.

En häftig gammal glassbil, lika gammal som farsan faktiskt (läs 1946). Något som man inte ser längre, en Chevrolet som riktig lastbil alltså. Parkerad utanför den namnkunniga glasstillverkaren i Sävedalen – Triumf Glass. Partille, Göteborgsvägen, 2014.

Elcykeln har vunnit mark, det är lätt att konstatera ute på cykelbanorna. En handfull tillverkare har lyckats få ett handikappsanpassat fordon att bli riktigt trendigt och det är inte längre bara halta och lytta som trampar runt på de innovativa åken utan fler och fler latmaskar. Träffade faktiskt på en riktig latmask vid Sävedalens Cykel, som ju håller med en pumpstation för cyklar. Det var en riktigt rundlagd man som räckte över munstycket till mig, men istället för att rulla iväg med sin dyra elhoj så stod han kvar. Inte så lite äppelkäckt sade han -“Du låter andfådd.” -“Det är förmodligen för att jag inte har någon elmotor till hjälp”, svarade jag kort. -“Det kanske du borde ha“, sade den rundlagde (som var en sån där typ som blir svettig i viloläge). Han fortsatte med att påstå att han vid varje cykeltur håller runt 28 km/h i snitt, i stort sett helt utan ansträngning. – “Du, det syns“, sade jag till den fylliga latmasken och våra vägar skildes. Förmodligen och förhoppningsvis för gott.

För några dagar sedan tickade kilometerräknaren över 50 % gällande mitt mål att cykla 300 mil under den aktuella säsongen. Det har gått av bara farten känns det som, snart är det dock semester och då lär det inte bli särskilt många mil om jag känner mig själv rätt. Onemountain iPhone, 2014.

IMG_9721

+ 50 % av mitt mål på 300 mil blev verklighet häromdagen. Jag gillar elcyklar, det gör jag verkligen. De är 1 000 gånger trevligare än mopeder, de är kul att trampa runt på, de är bra takthållare i uppförsluten och de möjliggör att du kan cykla finklädd till möten och fest – och anlända med en puls något över vilofrekvens. Men de symboliserar lättja – det kan ingen förneka.

– Partilles Finest var i farten häromdagen. Två till tre juveler rånade Porthälla gymnasiet på 30 datorer, men inte på nya maskiner, vilket kan vara mycket förtjänstfullt – utan på elevers begagnade. Där en mindre andel av dem lär ha varit fullt funktionsdugliga. För att göra dem ännu svårare att kränga så slängdes de ner i en plastsäck. [PT, Fräckt rån på Porthälla]

~ by onemountainsplace on June 1, 2014.

2 Responses to “50 %.”

  1. 30 gamla datorer borta betyder snart 30 nya datorer att komma tillbaka att hämta om några veckor. Eller vad tror du?

    • Jo, det är väl ingen dålig gissning. Vid sommarlovets slut får de nog vara på tå.

Leave a Reply

 
