Våt dröm för sjörövare.

För snart ett år sedan lockade rederijätten Mærsk Line storpublik då världens största containerfartyg, Mærsk Mc-Kinney Møller, anlöpte Göteborgs hamn som sista anhalt på sin jungfruresa mellan Asien och Europa. Sedan dess har ett antal syskon av Triple-E class tillkommit (20 är beställda) och de heter Majestic (även hon lockade mången till stränder och special-chartrade båtar), Mary, Marie, Madison, Magleby, Maribo, Marstal, Mayview och slutligen dansbandsklingande Matz. De är alla fartyg som nu börjat verka på de sju haven.

Nummer 6 i ordningen (Magleby Mærsk) av världens just nu största containerfartyg besökte Sveriges framsida i veckan och jag passade på att spana in flytetyget lite närmare med hjälp av turbåten Svea af Bohus. Göteborg, Skandiahamnen, 2014.

Magleby 9

Den sjätte i syskonskaran; Magleby Mærsk, anlände i tisdags kl. 0630 på morgonkvisten och lämnade vid 0352 natten därpå. Då hade ett antal hamnarbetare sett till att lyfta av containers med destination Norden, lasta på nya med adress till någon av de många hamnar som kommer att besökas på vägen mot ruttens andra ände långt borta i Asien- där hamnar som Port of Tanjung Pelepas och Shanghai väntar. I Singapore, som också ingår i aktuell rutt, passade jag på att studera containertrafiken (hade mycket annat att upptäcka, men nog spanade jag nyfiket in hamnen efter förmåga) och kunde där konstatera att man främst verkade hantera den korta 20″-containern. Här hemma är den långa, 40″, i en förkrossande majoritet – det skvallrar om inte annat bilderna om. Varför det är så finns det säkert någon förklaring till.

Tisdag. Veckodagen som “Stor-Mærsken” ligger inne. En syn jag imponeras av varje gång, det vet alla som läser min blogg då och då. Big is Beautiful. Dessa fartyg torde också vara något av en våt dröm för de somaliska sjörövare som härjar i vattnen utanför Afrikas horn. Göteborg, Skandiahamnen, 2014.

Matematik var inget favoritämne i skolan, mycket av ointresset bottnade i att jag inte kunde se vad jag skulle ha för nytta av att lösa svårare ekvationer IRL. Multiplikation är dock ett direkt roligt sätt att betrakta de stora containerfartygen med – Triple-E är ju goda för drygt 18 000 TEU. En TEU (20″-container) är 6,10 m lång och 2,44 m bred. Om man ställde ut de plåtlådor på rad som finns ombord på ett fullastat fartyg av denna typ så skulle de alltså bilda en knappt 11 mil lång och färggrann kedja. Skulle man istället ställa dem på bredden, sida vid sida, skulle det “bara” bli en Alingsåsresa – dvs. 4,4 mil. Man kan också räkna på värdet och det är då det verkligen börjar att skena – det vet man inte minst på Mærsk Line, som står för den förmodligen hittills största förlusten av containers vid ett enstaka tillfälle – något som kostade knappt 200 miljoner USD.

Några relativa närbilder på jätten. Kommandomodulen är rätt kompakt i längsled, ganska exakt 40″ lång ser det ut som. Desto högre dock – utsikten över containerdäck i vackra farvatten torde vara svår att tröttna på. Högeffektiva kranar hanterade tunga 40″-containers med god precision och fart. Göteborg, Skandiahamnen, 2014.

Varje dag transporteras uppskattningsvis 5-6 miljoner containers över haven. Så gott som alla når sin slutdestination. Så blev dock inte fallet när Svendborg Mærsk råkade ut för extremt hårt väder utanför Frankrikes kust tidigt i år – vindar på 31 m/s (Orkanen Gudrun som ödelade delar av Sverige nådde 33 m/s som en jämförelse) piskade hav och fartyg. Framme vid nästa hamn, Málaga, kunde man konstatera att 520 containers spolats överbord och att mängder av andra skadats svårt. En svindyr historia som nämnts och inte minst farlig för sjöfarten. De flesta containers sjunker tämligen omgående, men frys- och kylcontainers (som är ordentligt tätade) lär kunna flyta så länge som ett halvår. Att plåtlådor då och då faller överbord sägs främst handla om att de packas tyngre än vad fraktdokumenten säger och att detta inte kollas ordentligt vid lastning av fartygen. Det finns uppenbarligen risker även med denna framgångssaga. [CNN, Ship loses more than 500 containers in heavy seas]

Dyrbar last som ibland kan ramla i sjön. Mer kända exempel är från 1992 då en tappad container utanför Alaska, lastad med 29 000 badankor, spridde sin last så långt som till Skottlands kustland. Eller 2006 då tusentals chipspåsar spriddes ut längs North Carolinas kust – till stor glädje för traktens måsar. Göteborg, Skandiahamnen, 2014.

Magleby 10

+ Har en helt fantastisk semester. En vecka har snart gått och jag har verkligen vilat upp mig. Chefen har ringt en gång, vilket får sägas vara godkänt. Triple-E class. Störst på de sju haven – åtminstone i sin kategori. Numera även tillgänglig som Lego-modell. Din för ca 2 300 SEK och uppåt – lite svårt att motivera så här i föräldrapenningstider i mitt fall.

– Jag är så långt från religiös man bara kan tänka sig – men i mitt inre ber jag en tyst bön om att det svenska folket skall ta sitt förnuft till fånga och rösta ansvarsfullt i september. Så otroligt mycket strunt som de populistiska partierna lockar med skapar lite dålig magkultur.

Advertisements

~ by onemountainsplace on July 5, 2014.

2 Responses to “Våt dröm för sjörövare.”

  1. Visst var det väl så att den här historien med den tappade lasten badankor var ett oerhört välkommet inslag i vardagen för forskarna som studerar havsströmmarnas väl och ve?

    • Jodå, det har jag också läst. Samt att de aktuella ankorna tydligen betingar ett visst samlarvärde enligt uppgift.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: