Made by Göteborg.

VCC slog idag på stort och presenterade stolt nya XC90 för horder av nyfikna på Gustaf Adolfs torg – däribland undertecknad som dock kom lite sent för att få en dräglig plats. Tidigare under dagen, när scenen färdigställdes fick jag dock tillfälle att komma nära det omtalade åket – som då hade ett föga genomskinligt skynke över sig och som lämnade rätt mycket åt fantasin.

En del vill hävda att nya Cross Countryn ser ut som såväl Audi Q7 som VW Touareg och under detta skynke flödade fantasin lite åt det hållet. När det väl avlägsnades så vill jag påstå att man har en rätt egen design – med drag av de båda längs sidolinjen. Göteborg, Gustaf Adolfs torg, 2014.

All New XC90 1

Bilen är förvisso redan presenterad för världspressen för några dagar sedan i 08 och på Volvo Cars hemsida finns det högvis med bilder från exteriör och interiör att ögna igenom. Men man vill förstås se den live om tillfälle ges och idag var ett sådant. Mina ynka 190 cm och en kamera utan autofokus gjorde det dock svårt att få till några detaljerade bilder på pärlan.

Med alltför många huvuden i vägen fick det bli en bild mot presentationsskärmen för att visa upp den übersnygga grillen. En härlig kombination av elegans och stöddighet. Göteborg, Gustaf Adolfs torg, 2014.

All New XC90 2

En stolt CEO, Håkan Samuelsson, presenterade tillverkarens kronjuvel i vackra ordalag – ackompanjerad av spontana applåder när skynket föll från det välsvarvade åket. I skrivande stund lär bara fyra ex vara tillverkade och som Ni ser var det en variant i vitaste Colgate-vitt som applåderades fram av göteborgarna. Som Volvo Personvagnar faktiskt ville tacka med denna show på temat #madebygöteborg.

VD Samuelsson presenterade stolt den vita XCn på scen, som synes försedd med ladduttag på framskärmen. Göteborg, Gustaf Adolfs torg, 2014.

All New XC90 3

Min gamla uppdragsgivare har lyckats hålla sekretessen kring bilen mycket tight. Ingenting jag har sett (och tro mig jag har haft daglig koll i fordonsrelaterade medier de senaste två åren efter spionbilder på XC90) har läckt ut – utan att det varit medvetet från VCC. Små släpp på detaljer för att hålla kundkrets och intresserade lite lagom hungriga och en uppsjö med bilder från privatpersoner på bilar täckta med tjocka plastsjok är allt som, vad jag vet, hittat ut. Väldigt kul att få se den idag, även om jag inte hade tid att stanna kvar för lite närmare bekantskap – enligt uppgift så skall ett ex dock stå att finna på Nordiska Kompaniet, NK, under kommande två dagar. Ser grymt bra ut Volvo, jag håller tummarna för att det blir en kioskvältare. [Volvo Cars, Helt nya Volvo XC90] [GP, XC90 den stora stjärnan på scenen]

Teamet som roddade på plats hade med sig en gammal XC90 för sina åtaganden – här är de på samma bild: VCCs formidabla framgångssaga P28 och den helt nya, som man hoppas ska leverera minst lika bra. Göteborg, Gustaf Adolfs torg, 2014.

XC90 Old & New

+ Nya Volvo XC90 – jag gillar vad jag ser och jag hoppas förstås att den är lika bra som den ser ut. Att den kommer att gå åt som smör i Kina är jag rätt övertygad om.

– Många, och även jag, kan känna lite oro över att man vill återerövra USA med en bil som inte har fler än fyra cylindrar. Konservativa staterna är nog inte helt inne på små motorer ännu. Hoppas att jag har helt fel.

~ by onemountainsplace on August 31, 2014.

Leave a Reply

 
