Livstecken.

Mycket vatten har runnit under broarna sedan sist, men bloggen är inte död – bara illa underhållen. Vårt vackra körsbärsträd är borta – man glömde såga ner det för ett år sedan, men häromdagen blev det kaffeved av trädet vi alltid älskat. Nu slipper vi i alla fall att sopa blomsterblad, fallna bär och höstlöv. Nackdelen är väl att våra grannar, som vi förvisso håller mycket högt, har fri insyn i vårt kök. Val till såväl riksdag, landsting och kommun har det varit – med ett utfall som får mig att undra om svenska folket rökt plast. Eller åtminstone sniffat lim.

Det gångna året blev det inte mycket småkryp framför kameran, knappt något annat heller förvisso. Men för ca veckan sedan var bina tämligen arbetsföra i en plantering invid en mycket uppskattad lekplats. Lerum, Aspenäsvägen, 2014.

Busy Bee

Kat har fått anställning som Personal Trainer och jag är mycket stolt över hennes framgångar, dessvärre har hon och jag inte fått till någon gemensam träning på gymmet överhuvudtaget. Min träning får jag i och för sig från och till jobbet varje dag, men det är mest kondition – inte så mycket styrka. Det är förvisso även en överlevnadsskola – några gånger i veckan sker händelser som skulle kunna bli olyckor. Det är en märklig känsla att bli totalt ignorerad av en del bilförare. Jag är av allt att döma osynlig. Snart dags att investera i dubbdäck, jag ser fram mot att trotsa kung Bore och hans is, snö och kyla. De trehundra mil jag satt som mål att trampa är snart verklighet – 259 mil, enligt min goda vän RunKeeper, är avverkade i skrivande stund.

Tåg, tåg, tåg… Det är något av livets mening för Eskil A.F. När tid finnes så brukar vi kolla in tåg live – ett mycket uppskattat äventyr väl i klass med Liseberg och andra betydligt dyrare sysselsättningar. Här ett av Green Cargos många Rd2 i låg höstsol. Partille, Jonsered, 2014.

Rd2 wiht wood

20 år har gått sedan Estonia förliste i en upprörd Östersjö och där drygt 86 % av de som befanns sig ombord strök med. Än idag är det smärtsamt och sorgligt att höra berättelserna om vad som hände under den hemska natten. Kent Härstedts historia är mycket fängslande om vad man kan åstadkomma med samarbete, vilja och en god portion tur. Ett speciellt minne från den tiden, då jag var helt grön i den bransch jag fortfarande verkar i – var att jag fick det hedervärda uppdraget att flagga halvstång på Slottsskogens stänger. Att det i dagarna uppgetts finnas indikationer på att dykare plundrar vraket ger en besk smak i munnen. Att få vila i frid är av allt att döma ingen mänsklig rättighet.

Fint besök i affären – åtminstone om man, som jag, tycker att livet är så mycket godare med kokos och ananas. Ingen bestående produkt utan bara en smak på besök. Dessvärre. Men tills den åter försvinner så kommer jag att njuta av varje tillfälle. Partille, Furulund, 2014.

Life is better with Coconut

+ Kat – min ljuvliga älskling, är numera så kallad PT på Nordic Wellness. Bra kämpat, du vackra, fina. Yoggi finns i detta nu med ananas och kokos – ljuvliga smaker. Dessvärre bara tillfälligt på besök.

– IS är en brutal rörelse – lite för tuffa för att ens al-Qaida vill ha med dem att göra. Men deras saga är snart all, då de skaffat sig fiender i alla väderstreck. En global koalition, ledd av USA, kommer att förpassa dem till en obetydlig textrad i historieböckerna. Vårt körsbärsträd sågades ner snabbt och effektivt häromdagen. 20 år har gått sedan Estonia förliste. En ruggig historia som aldrig kommer att lämna minnet.

~ by onemountainsplace on September 27, 2014.

Leave a Reply

 
