Flygtur.

Resan hem häromdagen gick väl så där. Regnet öste ner och motvinden var påtaglig, men det var inte mycket att välja på – barnen behövde hämtas ut från dagis (och gärna i tid, då jag haft väldigt svårt att dyka upp när det är bestämt och fått en hel del skit för det) så det var bara att trampa på. Regn på glasögonen, imma på insidan av desamma och en illa underhållen cykelväg av grus såg till att slå ett hastigt stopp för mig. Framhjulet gick ner i en skreva när jag släppte koncentrationen för en nanosekund. Det hela gick rasande fort, jag hann inte tänka något innan jag låg raklång på backen, med blött gräs och grus i ansikte och mun.

Min första tanke var “Satan, nu kommer jag försent till dagis, igen“. Sakta reste jag mig, inget hade gått av – på mig. Styrets vänstra barend hade knäckts och snittat upp handloven rejält, blodet rann tämligen friskt ur såret. En kvinna stannade till och pratade med mig, hjälpte mig att få fatt på belysning och annat som ramlat av. Jag tackade och fortsatte sedan på Scotten i rask takt då det var fyra kilometer kvar att färdas. Jag kom i tid för att hämta barnen, men dagisfröken fick lägga en kvart på att plåstra om min blödande hand så hon fick snudd på övertid i alla fall. Kvällen förlades till akutmottagningen i Mölndal där jag blev ompysslad med med nål och tråd. En stelkrampsspruta fick jag på köpet och några förmanande ord om att köra lugnare framgent. Vilket väl är tanken.

Att Skatteparadiset är backigt fick jag känna på i onsdags. Då flög jag raklång ner i backen, fick tillbringa kvällen på Primärvårdsakuten i Mölndal där en läkare och en sjuksköterska fick roa sig med att plocka ur sten och jord ur mitt sår med varsin pincett och tandborste innan det syddes samman med tre stygn. Partille, Tingsvägen, 2014.

Partille Hille

+ Hade trots allt en satans tur – ett sår på handen, svullet knä, svullen handled och blåslagen höftkula får sägas vara billigt i sammanhanget.

-Stel och öm och med en cykel som behöver lite kärlek i form av nya barends. Glasögon i kombination med nederbörd är en riktigt usel kombo.

~ by onemountainsplace on October 18, 2014.

One Response to “Flygtur.”

  1. Jadu, gamla farbröder borde ta det lugnt ute i trafiken på tvåhjulingar.
    Men, käre vän, bara håll ut några få år till så är du berättigad till färdtjänst. Och i väntan på den skulle jag nog vilja rekommendera farbror att använda sig av en vuxentrehjuling. Och blindkäpp. För. Att. Vara. På. Den. Säkra. Sidan.

Leave a Reply

 
