RWD.

Rear Wheel Drive – det räcker fint visade det sig. Även när Kung Bore draperat Partilles backar i vitt så funkade cykelns dubbdäck förvånansvärt bra. Jag gav mig lite skeptisk ut vid lunchtid och kvicksilvret visade på -4 Anders Celsius. Försiktigt började jag trampa runt på föreningens plogade och grusade gångar, cykeln visade inga tendenser till att släppa greppet. Vidare till skogen och den oplogade och brant nedförslutande grusvägen till Kvastekulla – helt utan dramatik. Ut på snötäckta skogsstigar – inga som helst problem. Nedför Kvastekullavägen i rätt god fart, hård inbromsning på is –  lite halvsläpp men långt från sladd. Uppför en brant pulkabacke, hårt packad snö, lätt slirande men inget att skriva hem om, nerför samma backe var som att köra på sommargräs.

En av de tuffaste backar jag känner till i närområdet, bitvis som en vägg och inget för klena ben, vekt sinne eller cyklar utan lågväxel. Det var först när jag klev av cykeln, för att ta denna bild, som jag förstod hur vansinnigt hal backen var. Partille, Skulltorpsgatan, 2014.

Scott P45 Snow and Ice

Lika förvånad som imponerad över vad däcken gjort för mitt cyklande denna lördag, så var det så dags för slutprovet. Skulltorpsgatan, som på sina håll lär luta 18 % och därmed torde vara en av Skatteparadisets brantaste backar, skulle besegras. Även under optimala förhållanden, läs sommar och sisådär 23 grader, så är backen en prövning. Idag var det blankis, asfalt och skare i lurig kombination – döm om min förvåning att det gick att ta sig upp där med – om än med spinnande hjul vid något tillfälle. Väl hemma, med ett leende från öra till öra, ställde jag nästan ovilligt ifrån mig hojen. Tack vare dubbdäcken från Schwalbe är alla gamla fördomar, myter och sanningar gällande vintercykling avlivade.

Endast rent fysiska hinder satte stopp för min framfart idag. Utväxling och däck gjorde att is och snö i olika former besegrades tämligen odramatiskt. Med dubbdäck finns det inte längre några ursäkter till att inte cykla på vintertid. Partille, Kvastekulla, 2014.

Scott P45 RWD

+ Dubbdäck på cykel – vilken fenomenal grej. Min bror sade redan för nåt år sedan att han cyklat på en nyspolad hockeyrink med sina dubbdäck – jag trodde nog inte honom helt. Förrän idag. Kat har verkligen blommat ut i sin roll som PT – med ett synnerligen tufft program såg hon till att vi båda idag har påtaglig träningsvärk.

– Snön är här och varje gång ser man dem i trafiken – de som inte orkar skrapa mer än en liten glugg på vindrutan. Men snötäckta sidorutor, bakrutor , backspeglar och lyktor äventyrar de alla andras liv och hälsa.

~ by onemountainsplace on December 27, 2014.

10 Responses to “RWD.”

  1. Är bror din också en cykloholist?

    • Ja, det vill jag påstå. Men han har avsevärt längre till jobbet – åtminstone 5 mil enkel resa och då blir det nog bara pendlande med cykel sporadiskt. Men han har ju grejat Vättern runt, något som jag imponeras av. Han har en renodlad MTB och syns mest i Jämtlands myrmarker med sin hoj 🙂

  2. …och när ska du ta dig an Vättern Runt?

    • Vet inte.. Behöver en rejäl spark där bak och sedan någon som drar med mig dit. Det längsta jag cyklat i ett sträck är knappa 15 mil och det skojar man fan inte bort, då var jag relativt livstrött kan jag säga. Att då köra det dubbla.. Nja, är och förblir svårflörtad till det racet..

  3. Vid sådana här tillfällen är det svårt att inte nämna den alltför tidigt framlidne Göran Kropp som packade sin cykel och pinnade iväg ner till Himalaya där han, utan syrgas, klättrade upp för världens högsta berg Mt Everest för att sen ta cykeln hem igen. Och du gnäller över 15 mil 😉
    Det enda jag har att säga i detta läget är Rååger Måååååårrrr…

    • Haha. Det ska jag tänka på – även om jag inte är i närheten av hans sinne – eller Kropp 🙂

  4. Tycker om dig ändå ❤

  5. Mig veterligen är det dubbdäcksförbud på friggagatan 😉

    Rwd i all ära, Awd och utkopplad Esp+snö är väldigt roligt 🙂

    • Japp stämmer, men cyklister är undantagna enligt hörsägen på byn.

      Gällande din AWD-racer så kan jag tänka mig att lediga dagar går fort! Annan teknik har jag för mig, det handlar im att gasa sig ur problem, typ drifta?

  6. Förbudet mot dubbdäck på Friggagatan drabbar ändå inte vår käre friskus Onemountain som, enligt helt obekräftade uppgifter, brukar ta E6:an till Åbromotet och därefter Söderleden några km till Dag Hammarskjöldsleden där han smidigt efter nån mil nyttjar Linnégatan som anslutningsväg till Nya Allén och därefter svänger han in på Odinsgatan som leder direkt, och lagligt, till Odinsplatsen och mål.
    Göran, släng dig i väggen…

Leave a Reply

 
