Blivande hotell.

I veckan kom nyheten om att en trettioårig epok går i graven, den mongoliska restaurangen Bamboo kommer att stängas – och det för gott. För mig, ja säkert för väldigt många, är platsen fylld av fina minnen. I de trevliga lokalerna, som verkligen passat såväl ung som gammal, har det under 30 år firats allehanda händelser – skolavgångar, jämna födelsedagar, kärleksförklaringar… Min lista är lång. Omtalad från dag 1 är den goda buffén som först består av finfin salladsbar som innehåller något för alla, därefter huvudrätten – då man får stå i kö med en tallrik som man själv fyller med de råvaror man gillar mest, för att sedan live få se kockarna steka den himmelska röran på sina två stekbord. Med åren fann jag den optimala mixen (i mitt fall – kyckling, jätteräkor, nudlar, gul lök i mängder – smaksatt av standardsåsen i kärlet längst till höger) och fick känslan hur mycket man egentligen kunde äta utan att få ont i magen.

Mycket var sig likt under trettio år. Underläggen med mandarinänder – inte minst. Vid mitt senaste besök hade man dock utökat med en dessertbuffé som bestod av såväl lösgodis, frukt och kex. Göteborg, Skeppsbroplatsen, 2014.

Bamboo Candy

Efterrätten ja, även den en klassiker i all sin enkelhet, med glass, vindruvor och melon serverad på båtliknande tallrikar – var en lagom söt historia i min smak. Bamboo har alltid varit mycket mat för en rimlig penning, men man tolererar inte att gästerna lassar mer än vad de orkar. Något som kom att bli aktuellt för några år sedan, då några gäster vackert fick lämna då de retat upp personalen genom att ta alltför mycket mat, valde att slänga den – för att istället gå loss på desserten. Blev en rätt stor nyhetshändelse i Glennborg (som dock överskuggades ordentligt av terrordåden i Oslo & Utøya), som tydligt delade upp tyckare i två läger.  Jag kommer att sakna Bamboo, även om jag inte besökt det lika frekvent som jag gjorde under 90- och 00-talet. Tvivelsutan har det kommit att bli självklar del av Göteborg. Jag vill framföra ett stort och uppriktigt tack för alla fina, och goda, år. Tack. [GT, Efter 30 år stänger Bamboo – blir hotell] [Bamboo Restaurang – Mongolian Barbeque] [GP, Slängde mat – nekades dessert]

Inredningen upplevdes under de första åren som mycket spännande och exotisk, då var detta för gemene svensk något helt nytt och spännande. Många Buddhafigurer i trä blev det de första åren (man fick alltid med sig en liten gåva efter avslutat restaurangbesök) som sedermera ersattes av såväl solfjädrar som porslinsfigurer. Göteborg, Skeppsbroplatsen, 2014.

Bamboo Buddha

+ Idag var det dubbelkalas för två tjejer i min nya släkt. Det bjöds på två sorters tårta, en rejält fyllig kladdkaka och en klassisk födelsedagstårta med sockerkaksvåningar, allehanda smarriga fyllningar mellan dessa och hela härligheten täckt i grädde. Härligt.

– Restaurang Bamboo försvinner efter 30 år. Kan inte se något positivt i det beskedet.

~ by onemountainsplace on March 28, 2015.

Leave a Reply

 
