Sci-Fi.

Det var ett bra tag sedan sist – några år faktiskt, men mycket var sig likt. I år hade jag dock sällskap av en liten Padawan – Eskil A.F. hängde med och var grymt förväntansfull inför ett möte med den “riktige” Darth Vader. När de väl möttes var det inte lika roligt för treåringen. Han var så rädd att han skakade stackarn, något som dock gick över snabbt när jag köpte honom ett lasersvärd. Den svarte Sith-lorden var han dock noga med att undvika under vår resterande vistelse på Svenska Mässan.

En Stormtrooper från 501st Nordic Garrison på vakt utanför entrén till A-hallen där SciFi-mässan hölls även denna gång. Som Star Wars-frälst vill jag hävda att deras medverkan gör skillnad. Göteborg, Svenska Mässan, 2015.

Stormtrooper 2015

En handfull mer eller mindre kända individer fanns på plats i vanlig ordning. För att signera fotografier, prata med fans och ställa upp på bilder – allt för en liten slant förstås. Jag brukar traditionsenligt snik-plåta dem med min långa glugg, något som idag var en utmaning av rang. Det krävs tålamod och idoga försök för att få till den enklaste bild – då alla automatiska funktioner lagt av. Ibland kan resultatet bli riktigt bra, väldigt ofta blir det dock pannkaka. Mr Prowse var jag tvungen att plåta kände jag, men övriga fyra (David Labrava, William Kirchner, Kane Hodder & Matt Demeritt) fick vara i fred då jag inte hade energi nog att bråka med den en gång så dugliga kameran.

En alien gick runt och skrämde livet ur folk. Ansiktsmask som inte kräver någon presentation – Lord Darth Vader. Replika av Jokerns mask som han använde vid det inledande bankrånet i The Dark Knight – har du inte sett den filmen har du missat något, en typisk 10-poängare. Slutligen en av många tusentals prylar framtagna för att förgylla bokhyllor och skrivbord – i form av Hulken. Göteborg, Svenska Mässan, 2015.

David Prowse ja – mannen som gestaltade filmvärldens kanske mest välkände karaktär, alla kategorier, Darth Vader. Alla torde veta vem den reslige cyborgen är, klädd helt i svart och med ett kroppsspråk omöjligt att misstolka. Den en gång 198 cm långe mannen har en historik som kroppsbyggare och tyngdlyftare, men inte bara hans fysiska attribut gjorde honom perfekt att gestalta den mörke lorden. Anakin Skywalker var som bekant seglivad och Prowse är onekligen detsamma. Under stora delar av sitt liv har han dragits med tämligen svårartad reumatoid artrit, han har erkänt att han fått prostatacancer, och 2014 kom det uppgifter gällande att han drabbats av demens. Likväl satt han där idag, artig och leende – till synes obesvärad av sina åkommor. Härligt. [GT/Expressen, Stjärnornas krig inne på Svenska mässan] [GP, Nördarnas paradis på sci-fi-mässa]

Något av en superkändis trots att hans anlete och gestalt var täckta av Darth Vaders svarta kläder, mask och hjälm. 79-åringen David Prowse lockade fans, även om det generellt var tämligen lugnt hos kändisarna på söndagseftermiddagen. Göteborg, Svenska Mässan, 2015.

David Prowse

+ Sci-Fi-mässan. Kul återseende, med en riktig kamera hade det dock varit bra mycket roligare. Även för mina läsare.

– Endast kontanter vid inträde – riktigt dåligt. Min Canon EOS 350D har verkligen gjort sitt – hade helt förträngt att så är fallet. Omöjligt att få till bra bilder – bedrövad satt jag hemmavid under kvällen för att kasta merparten av det som plåtats under dagen. Min iPhone 5 utklassar den nästan på samtliga plan.

~ by onemountainsplace on April 12, 2015.

Leave a Reply

 
