Tågsläpp.

Jodå, så kallade man en rikstäckande händelse för några veckor sedan, där ett antal museijärnvägar ställde upp portarna för öppet hus. Detta upptäcktes av en slump när vi åkte förbi lokstallarna i Sävenäs, där man informerade om vad som komma skulle på upphängda skyltar –  söndagen var hur som räddad. För att komma ut till BJs båda platser, hade man för de som ville engagerat Ringlinjen som körde folk mellan Drottningtorget och Härlanda i gammal spårvagn. Resterande sträcka till Sävenäs och Lärje gick med gammal fin Volvobuss.[Bergslagernas Järnvägssällskap]

Första etappen, mellan Drottningtorget och Härlanda, gjordes med en riktigt fin och gammal spårvagn – mer exakt en MB01 från 1928, även kallad Stora Långedragsvagnen. Oväntat hög komfort trots träbänkar och ynka två axlar – som är tätt placerade. Göteborg, Härlanda, 2015.

Ringlinje exteriör

På plats vid BJs tågsamling vid Lärje var det dessa fina godsvagnar som mötte oss först. Göteborg, Lärje, 2015.

Godsvagnar från förr

Gossarnas omedelbara favorit – ett diesellok som hämtat direkt från barnserien Thomas och hans vänner. Inköpt tillsammans med 49 syskon i början av 50-talet från tyska tillverkaren Esslingen. Här hemma fick de namnet V3 och tjänstgjorde  i hög grad på hamnbangårdar. Göteborg, Lärje, 2015.

Diesel

En titt inifrån samma V3 och en liten uppfattning om BJs samling av järnvägsvagnar. Tyvärr var många hårt ansatta av klotter, förstår inte hur man kan gå loss på gamla klenoder med sprayfärg – men det är å andra sidan inte ok annorstädes heller. Göteborg, Lärje, 2015.

Traindrivers view

Rejält och övertydligt var det förr i tiden – tämligen svårt att inte förstå. Göteborg, Lärje, 2015.

Drive or brake

Vi bjöds på en trivsam tur på bangården i Lärje, dragna av detta T23 med en mycket välljudande diesel på 800hk som kraftkälla. Loken togs ur trafik på 70-talet och ställdes undan som beredskapslok. Göteborg, Lärje, 2015.

Diesel driven

Eskil A.F. har precis inspekterat förarmiljön på detta Rapidlok, eller Ra, som kalenderbitarna säger. Användes för snabba passagerartåg på huvudlinjerna men började successivt att ersättas av Rc-loken. 1996 hade de gjort sitt i reguljär trafik. Göteborg, Lärje, 2015.

Esko i gammalt lok

Bortom patina – en godsvagn i mycket väderslitet skick. Som lekman skulle jag vilja påstå att den verkar vara bortom räddning, bortom insektsmat rentav – men jag kan ju ha fel. Lite synd att deras fina samlingar måste stå så exponerade för väder, vind och vandaler. Göteborg, Lärje, 2015.

Bortom patina

Dags att åka tillbaka till lokstallarna vid Sävenäs – detta gjordes med en gammal fin Volvo B75506 i Spårvägens färger. Helt gratis, inga zoner, utcheckningar eller annat att tänka på. Sköna mysiga fluffstolar – något som är en omöjlighet i allmänna färdmedel sedan fri uppfostran blev ett begrepp. Göteborg, Lärje, 2015.

Bara att kliva på

Vid lokstallarna finns, förstås, en vändskiva för att man skall kunna köra in loken i respektive stall. I bakgrunden syns en härligt röd T44. Ett lok som jag haft det stora nöjet att få vara nära inpå mången gång i min nuvarande yrkesroll. Motorljudet klår det mesta. Göteborg, von Utfallsgatan, 2015.

Vändplatta feat. T44

Ett antal ånglok förfogar man över och detta är en så kallad SJ B som byggdes 1911. Numera ombyggd och heter då B3 130. Är i mycket fint skick och har aktiv tjänst hos BJ och går att hyra för större sällskap. Ett riktigt lok enligt Eskil A.F. som gillar de gamla fina och ångdrivna maskinerna. Göteborg, von Utfallsgatan, 2015.

Steam

Jodå, det fanns “riktiga” saker (mitt ordval) att titta på också. Green Cargo hade haft vänligheten att ställa fram två tjusiga Rd2 i blickfånget. Göteborg, von Utfallsgatan, 2015.

Rd2 x 2

Det blev förstås spårvagn även hemåt och det var intressant att studera förarergonomin. I moderna vagnar klagar förarna över stillasittande jobb – som ger trasiga ryggar och nackar. Här, i de gamla vagnarna, stod man upp och körde – helt i linje med vad man rekommenderar på exempelvis kontor nuförtiden. Göteborg, Redbergsplatsen, 2015.

Vagnen hem

+ En kul dag ute bland lok och vagnar.

– Förstår att det måste vara en ekonomisk fråga, men BJs samlingar ute vid Lärje skulle behöva stå i skydd inomhus. Väder och vind håller på att förpassa många av vagnarna tillbaka till naturen.

Advertisements

~ by onemountainsplace on May 17, 2015.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: