Dalsland.

Semestern är som tidigare nämnts igång och jag njuter till fullo. Jag är inte särskilt väderberoende utan tycker att nuvarande tillstånd är tämligen behagligt, man kan gå ute i T-shirt utan att frysa ihjäl och det duger fint. Midsommar firades uppe i Dalsland och denna gång innebar det sann återhämtning. Kände mig härligt harmonisk efter två nätter i detta paradis – där ett dugligt internet är sann bristvara, även om Ms S DY lyckades hitta två punkter där hon kunde leva sitt uppkopplade liv någotsånär. Själv stängde jag av iPhonens mobildata och lät den vara under två dygn. Utöver det obligatoriska föräldraskapet hann jag med såväl fotografering, kortspel och några härliga tupplurar. Hur gott som helst.

Lövträdlöpare heter denna läckra insekt som var relativt stor i formatet. Väl synliga här och var i den blommande trädgården – här spanandes efter nästa smarriga blomma. Dalsland, Ånimskog, 2015.

On the watch

En fjäril av okänt slag, en fredlig blomfluga som försöker efterlikna den fruktade getingen, en stor och blå trollslända och slutligen en gräsgrön guldbagge. Som jag tidigare inte sett, men som denna gång fanns i stora mängder – en vacker och sävlig bekantskap. Rejält stor! Dalsland, Ånimskog, 2015.

En så kallad köttfluga, som särskilt känns igen på sina läckra röda ögon, att den har stora fötter och är grå-svartrandig. I vårt lilla land finns den i ungefär 80 olika arter – vilken detta är har jag ingen som helst aning om. Men ögonen är i sanning något extra. Dalsland, Ånimskog, 2015. 

Red Eyes

Inte bara insekter är trevliga att iakttaga i makro – även vid det intilliggande stenbrottet finner man stenar som gör sig bra i förstoring. Tycker åtminstone jag. Dalsland, Ånimskog, 2015.

Stone

Det är här det händer – eller inte händer, beroende på hur man ser det. Gott om plats och mycket trivsamt för alla och envar – en plats jag kommit att uppskatta mycket under årens lopp. Dalsland, Ånimskog, 2015.

Where it happens

Mycket vackra blommor som gjorde sig fint även på bild. Dalsland, Ånimskog, 2015.

Whities

+ Semestern 2015 har hittills varit en mycket bra sådan. Släktens stuga i Dalsland – denna gång var känslan åter och jag kunde verkligen slappna av ordentligt.

– Har inte cyklat på en vecka nu och känner inte ens abstinens – det gör mig fundersam. Normalt klarar jag mig knappt en dag utan att längta ut.

~ by onemountainsplace on June 26, 2015.

 
