Mycket kött för pengarna.

Två veckor har gått sedan svensexan för min gode vän Mr T. Verkligheten satte stopp för delar av min medverkan, men jag hann avnjuta lite utomhus-jacuzzi på en av stadens mer fashionabla adresser, följt av ett uppfriskande dopp i havet. Färden gick sedan in till en avslutande finmiddag på Brasa, där jag dagen innan avnjutit en god lunch. Nu var det dock Rodizio som gällde – man får helt enkelt ut kött i alla dess former tills man är nöjd, mätt och belåten. Servitören kommer ut med ett långt svärd, fyllt med en variant av kött åt gången – bara att säga hur mycket man vill ha och njuta.

Matupplevelsen var fantastisk. De kryddiga korvarna, Salsiccia, var magnifika. Så även vildsvinskarrén, revbensspjällen och oxfilén – förstås. Kycklinghjärtan var väl så där, likaså någon av av alla köttvarianter – men i stort var detta bara väldigt bra och gott. Det mest bestående intrycket från restaurangen är den ypperliga ananas som man rullat i socker och kanel – för att sedan grillas och få en karamelliserad yta. En helt enastående smakupplevelse. [Brasa Churrascaria]

En sinnrik liten detalj – en träkloss. Röd på ena sidan, grön på den andra. Så länge den ligger på grönt så fortsätter man att servera goda kötträtter. Det blev ett gott New York-öl till maten för mig. Göteborg, 2015.

+ Brasa Churrascaria – en riktigt häftig upplevelse och väldigt välsmakande. Mycket god service, de fanns där hela tiden – utan att vara påträngande. Det gillar man. Rekommenderas starkt, självfallet.

– Min stackars mage, van vid ett liv med vitt bröd, yoghurt och flingor, gjorde hårt uppror mot den kolhydratsfattiga kosten. Nästan enkom kött och öl under en hel kväll och eftermiddag skapade ett magkaos utan dess like.

~ by onemountainsplace on June 26, 2015.

 
