Flyg- och ködag.

Gårdagen förlades till F7 i Såtenäs och den storslagna flygdag de hade där – gossarna fick följa med och tyckte det var roligt. Jag med. C-130, C-17, JAS 39, F/A-18, Black Hawk och inte minst Viggen var fantastiska att se och jag har verkligen saknat ljudet av jetmotorer och den underbara doften av flygbränsle. Att äntligen få se Black Hawk i svenska färger var en höjdare (bilder blir det en annan gång) och att få se TP84 fälla trupp och last var ändå dagens höjdare.

Ett  JAS 39 Gripen får soppa. Piloten såg ut att ha det varmt och gott. Bilder i svartvitt då jag missat en vital inställning i kameran och jag inte hinner korrigera det i efterhand. Såtenäs, F7 Skaraborgs Flygflottilj, 2015.

JAS stand by

Allt var dock inte positivt denna dag. Värmen är väl egentligen positiv, men den var sannerligen en prövning. Kamerans vitbalans var inställd på svag inomhusbelysning, varför alla bilder fick en bisarr blålila ton. Telezoomen kastade in handduken då motorn la av efter åtta års vänskap och sen var det då det där med bilköerna. Många ville se flygplan denna dag – sista halvmilen fram tog knappt 1,5 timme. Etter värre var det hemåt, ett totalstopp gjorde att det tog oss nästan två timmar i gassande sol att bara komma ut från F7. Tur att gossarna är så lätta att hantera. Nästa gång, för det blir det, så får bilfrågan lösas annorlunda då köandet var en nära döden-upplevelse.

Ett av HAWs (Heavy Airlift Wing) tre C-17 fanns på plats och man var även välkommen ombord och det kunde konstateras att utrymmena var väldigt generösa. Såtenäs, F7 Skaraborgs Flygflottilj, 2015.

C-17 Globemaster III

+ Riktigt häftig flygdag på F7. När man väl kom dit, brorsan och farsan gav upp i köerna.

Köer av helt sjuka proportioner. Fototeknisk katastrof med fel AWB-värde och en glugg som gick i pension. 

Advertisements

~ by onemountainsplace on July 5, 2015.

 
%d bloggers like this: