Hur kunde det ske?

Frågan är relevant. I trygga hemmavatten blev hemvändande Stena Jutlandica rammad av tankern Ternvind – lastad med 12 000 kubik bensin & diesel på sin väg till Halmstad. Utredningen pågår för fullt gällande ansvarsfrågan, men om det nu verkligen är så att högerregeln är så strikt som det sägs på sjön, så torde saken vara avgjord redan. Lite undrande är man dock över hur två hemtama fartyg, försedda med modern navigationsutrustning, kunde gå in i varandra. De båda fartygen lär i skrivande stund vara på väg till varv i Danmark. Väldigt trist för Stena Line som, under absolut högsäsong, får den föga avundsvärda sitsen att planera om bokade resor med alternativa rutter – med ett fartyg kort. [GP, Tärntanks VD talar ut]

Det var ingen liten skada på Juttans babordssida som hon visade upp igår. Jämför gärna med Paddan som åker invid (ca 15 m lång). Det måste varit en jäkla smäll – det är ju ingen bilplåt det handlar om. Göteborg, Lindholmen, 2015.

Midskepps

+ Ett sanslöst flyt att det inte gick värre än vad det gjorde. Detta kunde gått fullständigt åt fanders, tvivelsutan.

– Första dagen på jobbet avklarad. Kändes som en dålig bakfylla med knappt 700 olästa mail, ett dignande skrivbord och underliga frågor som väntade på mig. Även första dagen på cykeln sedan nästan fyra veckor – kände mig helt slut efter den ynka 12 km långa resan till kontoret. Inte blev det bättre av att jag glömt ta med mig en handduk och istället fick torka min nyduschade lekamen med en ansenlig mängd pappersservetter.

~ by onemountainsplace on July 20, 2015.

 
