Ute och cyklar.

Nästan jämt faktiskt. Någon frågade om jag alls cyklar längre, svaret på det är faktiskt ja. Mer än någonsin tidigare. Förra året, 2015, hade jag som mål att cykla 400 mil, något som inbefriades med råge – apparna RunKeeper och Strava loggade tillsammans 475,3 mil innan det blev nyårsafton. Riktigt nöjd med det utfallet, även om det ingalunda var gratis. Två praktvurpor – som resulterade i såväl revbensfrakturer, smärtande axel, uppslitna armbågar, förintade glasögon, sönderrivna kläder och reparation av Scotten. Men trots smärtande motgångar, såväl fysiska som ekonomiska (ett par glasögon som inköptes dyrt 2008 var enligt försäkringsbolaget värda exakt 73 kr), så var det värt varenda svettig kilometer. Mycket tack vare appen Strava, som gett cyklingen en helt ny dimension. [Strava.com]

Numera är jag året-runt-cyklist. Inget väder, ingen temperatur har hittills hindrat mig. Då tickar ju också milen på i ett annat tempo. Sävedalen, Bakom Planket, 2016.

Scotty in Saevevalley

Plus. Strava – gör varje dag till något av en tävling, då snudd på hela vägnätet är uppdelat i diverse segment där tider och hastighet loggas. Jämför sedan dina tider med de bästa, eller kanske ännu hellre – med dina kompisar. Tro mig, det är oerhört sporrande att ge sig på någons rekordtider över exempelvis Götaälvbron eller någon av Skatteparadisets många tuffa backar.

Minus. Fuskare finns överallt. De som alldeles uppenbart Strava-kryddar sina prestationer genom att köra segmenten med något betydligt snabbare – såsom bil eller moped.

~ by onemountainsplace on February 13, 2016.

 
