Barnens flyghelg.

Barnens flyghelg. Vi tog oss till platsen på söndagen, jag och gossarna. Molnigt och lagom varmt. Det bjöds på en mängd aktiviteter på området – där det mest uppskattade var att få åka bandvagn – BV 206. Annars var det tydligaste temat helikopter, vilket inte alls är fel. Att få se bananhelikoptern live efter många års frånvaro var kul, senaste versionen av Hisingens vanligaste fågel, polishelikoptern, fick vi bara sett på avstånd – det var lite ledsamt. Tre viljor gjorde det hela till en smärre utmaning, hårt förvärvade köplatser förlorades då någon av gossarna plötsligt fick infall och bara drog. Men summerat mycket roligt, särskilt en HKP 3 djupt nere i Aeroseums hangar som roade de två kungligt i minst 30 minuter.

Molnigt men gott. Svenska flaggan, lagom temperatur och en Eurocopter EC120 Colibri såg till att välkomna oss till Aeroseum den gångna söndagen. Göteborg, Aeroseum Säve Depå, 2016.

Molnigt men gott

Så här såg STORM HELIWORKS EC120 ut på närmare håll – som dagen till ära skjutsade folk på rundflygningar för okänd summa. Kön gjorde att det inte kändes aktuellt att kolla. Men någon gång skall det ske. Colibrin anses vara en av världens mest tystgående och miljövänliga helikoptrar. Göteborg, Aeroseum Säve Depå, 2016.

STORM EC120

Polisens nya – Bell 429. Enligt uppgift en uppgradering på alla plan jämfört med den mycket kompetenta föregångaren EC135. Tyvärr fick vi bara sett denna dagens höjdpunkt på avstånd, men blir väl fler tillfällen – de är tack och lov inte blyga med att använda dem. Göteborg, Aeroseum Säve Depå, 2016.

Nya Hisingsfågeln

SAR – Search and Rescue. Sjöfartsverket ansvarar för de räddningshelikoptrar som är stationerade i Göteborg. Man visade upp helikoptern och dess manöverduglighet i en fingerad sjöräddning – helikoptern är en AW139. Göteborg, Aeroseum Säve Depå, 2016.

Boeing Vertol 107. I Sverige mer känd som HKP 4. Men i folkmun mest känd som bananhelikoptern. En påtaglig del av min uppväxt. Förekom flitigt i 80-talets många ubåtsjakter och vid skogsbränder i Vättlefjäll var den ofta en del av de brandbekämpande enheterna då den fiskade upp vatten från Stora Mölnesjön där vi bodde – snudd på strandnära. Göteborg, Aeroseum Säve Depå, 2016.

Return of the Banana

Ytterligare en HKP 4, uppställd nere i F 9s gamla hangarer under mark – numer benämnt Aeroseum. I bakgrunden en HKP 10 (Super Puma) – som förekommit i flera spektakulära olyckor i modern tid och som nu har fått flygförbud utfärdat av tillverkaren. Göteborg, Aeroseum Säve Depå, 2016.

Vertol and Super Puma downunder

Ett läckert sjöflygplan av, för mig, okänt slag flög förbi några varv. Läckert åk med dramatisk himmel i bakgrunden. Göteborg, Aeroseum Säve Depå, 2016.

Waterplane

Plus. Aeroseum – en fantastiskt rolig plats. Här skulle man kunna vandra runt i timmar och bara njuta.

Minus. En av få dagar där VAB var otänkbart. Självfallet fick minstingen feber och krånglande mage mitt i natten. Jag törs inte ens tänka på hur detta ställde till det för kollegorna på den enorma kommenderingen. Så sent som igår pratade vi om hur besvärligt det är med akut inkomna vakanser – är dessvärre inte bättre själv.

Advertisements

~ by onemountainsplace on June 15, 2016.

 
%d bloggers like this: