Dalsland.

Midsommarhelgen bedrevs uppe i Dalsland på traditionsenligt vis. Så har det varit sedan jag och Kat träffades 2007 och så lär det fortsätta – hoppas jag. Dessvärre åkte jag på en sommarförkylning med feber och ledvärk lagom när vi skulle upp – bara att bita ihop och försöka vara så social det gick. På midsommardagen blev jag mig själv igen och kunde knäppa lite bilder med kameran, gå på en promenad till ett av stenbrotten och fäktas med några hundra av de miljoner blinningar som vid detta tillfälle terroriserade paradiset. Grillad mat blev det. Några omgångar av kortspelet Plump blev det. Samt några matcher från det nu pågående europeiska mästerskapet i fotboll. Summerat hur bra som helst.

Stekel XXL. Ofta springer man på udda livsformer invid stugan och denna gång var inget undantag. Stor som tusan, snudd på bålgeting i storlek, satt denna okända livsform invid huggkubben. Dalsland, Ånimskog, 2016.

Stekel XXL

Någon form av rekord gällande den här icke önskvärda insekten måste det ha varit i år. Blinningar högt och lågt, med kuslig precision finner dessa bromsar en människa. Endast honorna lär suga blod, en rätt klen tröst då det måste finnas väldigt många honor. Namnen blinning och blindbroms lär den ha fått för att den inte är särskilt strykrädd när den väl satt sig – sitter obekymrat kvar likt en blind. Kallas även guldögonbroms och det behöver ju inte ens utvecklas. Dalsland, Ånimskog, 2016.

Alltför många av dessa

Humlebaggen är vanlig vid stugan. Detta år hade den dock fått svår konkurrens av stackmyror. Den var dock målmedveten och kämpade mot med sin jakt på nektar, trots att de arga myrorna ibland var så många som 6 stycken på den samtidigt. Dalsland, Ånimskog, 2016.

Humlebagge vs Stackmyra

Trollsländor är det gott om på landet. Dessa riktigt gamla djur imponerar på många sätt. Detta bör vara en så kallad stor sjötrollslända. Dalsland, Ånimskog, 2016.

Trollslända av okänd sort

Stubbnoshornsbagge. Medlem i den exklusiva skaran ekoxar, detta var dock en tämligen nätt skalbagge till skillnad mot den stora ekoxen som ju är den största du kan springa på i Sverige. Inte mindre intressant för det, kul filur som jag inte sett tidigare. Dalsland, Ånimskog, 2016.

Beetle on Björk

Plus. Fick visa leg på ICA i Mellerud. Kanske var det för att jag skakande av feber kom in, plockade på mig en ask Ipren och en flaska Ramlösa och sedan stod plågad i kön likt en narkoman på avtändning. Hon kände väl att hon var tvungen att göra något, stackarn, men jag tror förstås mest på teorin att jag såg/ser väldigt ung ut. Släktens stuga är en fantastisk plats, lite tråkigt är det dock att mängden släktingar som träffas på högtiderna har decimerats med närmare 50 %.

Minus. Feber på midsommar. Inte jätteroligt att bara frysa, känna sig matt, svettas och inte ha smak för öl. Men jag sov gott, 12 timmar faktiskt. Har inte hänt efter det att jag blev småbarnsförälder igen.

~ by onemountainsplace on July 1, 2016.

 
