Level 3.

Laddade hem Pokémon GO i förrgår – mest för att jag var intresserad av att få se vad som väckt sådan hysteri runt om på planeten Tellus. Första dagen möttes jag av ett felmeddelande – Servrarna hade helt kraschat av det enorma intresset. Dag två gick bättre och jag testade lite utanför Residensets väggar och sprang på såväl en Charmander som en Spearow. Idag kunde det, redan vid morgonkaffet, konstateras att flera i min arbetsgrupp anammat konceptet helt utan förbehåll. Innan hemgång passade jag på att tråla av närliggande Stampens kyrkogård för att hitta några Pokéstops (diverse mer eller mindre kända platser, där man kan samla på sig allehanda egenskaper för att bygga upp sin karaktär ytterligare), bland annat vid Wieselgrens gravplats – där det även fanns en Staryu att fånga in.

Ett stort antal människor ägnade sin tid åt samma sak och jag tror att detta kan vara mycket positivt för folkhälsan. Människor som tidigare ogärna rört sig ute – av såväl fysiska som psykiska skäl, har nu fått en positiv dragningskraft att faktiskt gå ut och upptäcka världen. Om jag själv fastnat? Visst, nyhetens behag håller det rullande och jag vill ta mig till level 5 för att se vad som händer i de gym man då kan besöka – det lär bland annat finnas ett i Furulund. Att få fånga en Pickachu hade varit trevligt. Men nej, om en månad så ser du mig inte spela detta längre.

Invid garaget sprang jag på denna Spearow – när man träffar på de små liven så tänds kameran upp och det gäller att träffa rätt. Värre var det ute på Öckerö – där var det tämligen dött vad gäller Pokémons. Partille, Furumossen, 2016/Öckerö, Hummerviken, 2016.

Plus. Spelet känns som ett väldigt positivt inslag i en alltför försoffad värld. Här har man uppfunnit något som får folk att lämna hemmets trygga vrå och faktiskt fysiskt ta sig till olika platser för att kunna bygga upp sin karaktär och för att utöka sitt så kallade Pokédex, där man kan se vilka arter man fångat.

Minus. Cyklister har inget att hämta – om man inte väljer att cykla extremt långsamt. Spelutvecklarna har lagt en gräns på 10 km/h. Det finns förstås baksidor – som att folk är så inne i spelet att de helt missar trafikregler, blir rånade på udda platser, missar lagen om hemfrid, ignorerar skyddslagen och glömmer bort det där med vanligt sunt förnuft. Drar batterikraft av sällan skådad omfattning.

~ by onemountainsplace on July 18, 2016.

 
