En mycket vacker sydländska.

35 anlöp av kryssningsfartyg är planerade under året – något som är färre än vad vi varit vana vid under de senaste åren. Vad det kan bero på kan man nog sia om i det längsta – Hur som, vad som då borde ha varit det 26e i ordningen skedde under gårdagen, då vackra Zuiderdam besökte Sveriges framsida. Hon är ett av America Holland Lines fyra fartyg av den så kallade Vista-klassen.

Vacker som en dag låg hon vid kajen när vi anlände till området. Givetvis spelades det livemusik på plats, som ett sorts lycka till innan hon stävade ut mot ett stilla Kattegatt. Göteborg, Arendal, 2016.

Zuiderdam 1

Jag har inte lyckats hitta något kul skvaller om fartyget, så jag nöjer mig med att beskriva Vista-klassen lite ytligt. Främsta kännetecken är att man har använt sig av väldigt mycket glas – 85 % av alla hytter har därför havsutsikt. Motoriseringen är diesel-elektrisk och drivningen sker med Azipod – ett system där propellern sitter monterad på en sorts styrbar gondol – fartyget kan därför köras i alla riktningar, något som underlättar i bland annat trånga hamnar. Besättningen består av 842 man – som alla, på sitt vis, har att göra livet så gott som möjligt för de 1 916 passagerare som får plats ombord.

Någon hjälp av bogserbåtar var inte aktuellt – fartyget har ett modernt drivningssystem som gör att hon kan köras med hög precision – trots sin ansenliga storlek. Mer exakt 291 meter lång och 32 meter bred. Göteborg, Arendal, 2016.

Zuiderdam leaving

Namnet Zuiderdam kommer från holländskans namn för kompassens sydläge. Resterande tre Vista-fartyg hos Holland America Line är således döpta efter Nord, Väst och Öst. Rederiet kommer under året att besöka oss med ytterligare ett flytetyg – fredagen 16e september kommer Konigsdam att göra ett stopp vid Arendalskajen. Hon avgår kl. 1700 om du, likt jag, är intresserad av att få se de vackra flytande underverken på de sju världshaven.

Vidare mot nästa anhalt, som enligt uppgift var Helsingborg. Under vinterhalvåret, som onekligen närmar sig, brukar man kunna se fartyget i Alaska som utgör bas för kryssningar i dessa mer kylslagna delar av världen. Göteborg, Arendal, 2016.

Zuiderdam left

Plus. Alltid kul att se de mäktiga kryssningsfartygen på nära håll. Snart blir det åter, minst, två cykelturer per dag. Midjemåttet har utökats och flåset är inte riktigt vad det var i juni så jag ser fram mot en härlig höst och vinter på cykeln.

Minus. Måndagen närmar sig obönhörligen och med det semesterns definitiva avslut. Har börjat fundera på hur fylld min elektroniska brevlåda egentligen är – förra året fick jag hantera 744 olästa meddelanden vid min återkomst. Jag har på känn att det kommer att framstå som hanterbart jämfört med vad som väntar. Men det tar vi på måndag vid 08-tiden.

~ by onemountainsplace on August 20, 2016.

 
