Tidsmaskin.

I fredags fick jag äntligen åka och hämta min nya cykel. Längtan har varit lång, förmodade 4 veckor blev till knappa 6. För två veckor sedan låg hon i en container och guppade på Indiska oceanen, men häromdagen hörde Henrikssons av sig och sade att hon nu kommit till godstrafikens nav, Rotterdam, och att endast montering av komponenter samt lastbilsresa till Borås återstod. Nu står hon och blänker i hallen, i förföriskt svart, rött och vitt. Rena lyckomedicinen, jag tar varje tillfälle till en sväng och snart blir det aktuellt med lite längre turer som uppvärmning inför kommande Vätternrundan.

Den sista i Europa av aktuell modell blev min och redan första dagen blev det några mil trampade – det blev snabba sådana enligt Strava. Ser nu fram mot att förbättra tider på de flesta segmenten i närområdet. Partille, Furumossen, 2017.

Plus. En riktig tidsmaskin på Stravas listor, min nya Cyclocross. Med god vilja, medvind och hemlängtan blev det personbästa på 5 av 6 segment innan jag ens vant mig vid den mer aggressiva sittställningen. Kan bara bli ännu bättre när jag ersätter de grova CX-däcken med dito för landsväg och helt får in känslan för växelsystemet från SRAM – där man styr allt med ett enda reglage. Trolls. Kul familjefilm med en del udda upplägg och roliga överraskningar. Dock väl mycket lallande när allt kommer kring. 6/10.

Minus. Mission: Impossible – Rogue Nation. Körde i diket ordentligt, mycket tack vare svår orealism och underliga CGI-lösningar. Som när Tompa backade en BMW M3 i full fart och slog flera bakåtkullerbyttor med den. Så pinsamt att man vred sig i soffan av ångest. Ilsa Faust, mystisk, tilltalande och farlig karaktär, hjälpte inte upp detta. Mycket tråkigt, då föregående film i mina ögon var en fantastisk historia. 4/10.

~ by onemountainsplace on April 23, 2017.

 
