Vätternrundan.

Då har jag besegrat sjön en andra gång. Tämligen nöjd med min insats – jag förbättrade min tid med ca 10 (tio!) timmar, men det finns alltid utrymme till förbättringar. Den nya cykeln gjorde förstås stor skillnad, enligt Strava så var jag snabbare på alla segment runt sjön utom ett – den branta backen i Medevi. Roligast var de två sista milen in till Motala, så kände jag även förra året. Kul väg och hanterbar distans till mållinjen är härligt. Värre var det med sträckan mellan Karlsborg och Hammarsundet. Hade helt förträngt detta 5,3 mils helvete. Inte särskilt utmanande för kroppen, men för psyket. Det känns som att man inte kommer någonstans, det blir enformigt och är en sann prövning. Hur som, Sub12 var det sagt och det löste jag med 31 minuters marginal. Sannolikt siktar jag på ett nytt deltagande nästa år. Jag bör kunna köra det på runt 10 timmar.

Ett tämligen raskt depåstopp förlades invid Karlsborgs fästning – en plats som är något av ett Mekka för en MÖP som jag. Här inne huserar fortsatt militära delikatesser såsom K 3 och SOG. Karlsborg, Strandvägen, 2017.

Plus. Vätternrundan 2017 avklarad i glada kollegors lag. Där de tre snabbaste körde på strax över tio timmar, jag själv på 11,29, en rookie på 17 timmar och två på 22 timmar. Kanske blir vi ännu fler, och ännu snabbare, nästa år. Fick tillfälle till att öva klungkörning tillsammans med ett gäng andra från splittrade grupper – ett raskt och trevligt sätt att avverka mil på.

Minus. Klingan fram på min CAADX är för lågt utväxlad, det konstaterades bittert då jag blev frånåkt i nedförsbackarna innan Fagerhult. Det går inte att trampa snabbare än sisådär 43 km/h – ett fysiskt faktum. Nästa år sitter det en rejäl 52-klinga på. När tröttman kommer över en, när det känns som att cykeln står stilla (fast träden rör sig, likt när Manne cyklade framför en rullande väggduk i min barndoms barnprogram), när man haft sönder en gel i fickan och allt man tänkt trycka i sig är ihopklibbat av den banansmakande sockerlösningen – ja, då kan man undra varför man utsätter sig för denna prövning. En död och ett okänt antal skadade – VR är dessvärre inte ofarligt, även om jag tyckte att det var lugnare och mer städat än förra året.

~ by onemountainsplace on June 20, 2017.

 
