Flytande celebritet.

En riktig celebritet bland fartyg ligger för närvarande förtöjd vid Nya varvet. Yachten Talitha är döpt efter miljardären Sir Paul Gettys andra fru, Talitha, som avled i sviterna av en överdos heroin – 30 år gammal. Fartyget har dock en långt längre historia än så. Hon döptes 1929 till Reveler, och ägdes då av förmögne Russell A. Alger, vice VD på biltillverkaren Packard. Hon såldes därefter till Woolworth Company och fick namnet Chalena. Andra världskriget kom och hon fick tjänstgöra för US Navy, fast beväpning installerades på såväl för- som akterdäck och i sin militära karriär fick hon namnet USS Beaumont. När den efterlängtade freden blev ett faktum blev hon åter civilist och fick namnet Elpital, innan filmproducenten Robert Stigwood köpte henne – och döpte om henne till Jezebel. 1988 kom hon så till den stenrika släkten Getty, där hon enligt uppgift skall vara ett mycket uppskattat tillhåll under familjens långledigheter. [GP, Miljardärens lyxyacht vid Nya Varvet]

Storbritanniens vackra handelsflagga, Red Ensign eller “Red Duster” i all sin prakt i aktern på det synnerligen påkostade flytetyget som sjösattes redan 1929. Hon totalrenoverades för en tid sedan och har sedan fått ett löpande underhåll. Det är egentligen bara formspråket som skvallrar om hennes ursprungliga ålder. Göteborg, Nya varvet, 2017.

Den aktuella platsen brukar under sommaren utgöra bas för ett och annat riktigt påkostat fartyg – innevarande år utgör inget undantag. Talitha är registrerat på Hamilton Island, den största ön i ögruppen Whitsunday Islands utanför nordöstra Australien. Göteborg, Nya varvet, 2017.

Det klassiska fartyget har en imponerande ägarlista. Utöver nuvarande Mark Getty, grundare av Getty Images, så har hon ägts av av allehanda kändisar och rika aktörer – men mest intressant är kanske det faktum att hon tjänstgjort som örlogsfartyg under ett brinnande andra världskrig. Göteborg, Nya varvet, 2017.

Det som verkligen sticker ut är skorstenarna – något man inte längre ser på moderna fartyg på detta vis. Ser riktigt exklusivt ut, vilket sannolikt var tanken på den tid det begav sig. Göteborg, Nya varvet, 2017.

Hit men inte längre. Enligt GPs artikel finns det inga kändisar ombord, det lär bara vara besättningen som gör staden under sin resa till nästa destination. Likt många andra yachter går hon att chartra, men det är inget för löntagare (inte ens för Hamnfyrans truckförare i Skandiahamnen) – i detta fall får du hosta upp 400 000 skattade €. I veckan. Göteborg, Nya varvet, 2017.

75,3 meter lång och med ett formspråk från en helt annan epok. Hennes fantastiska skick gör det dock till en riktig delikatess. Ombord lär det finnas 6 kabiner med plats för totalt 12 gäster. Självklart finns det bekvämligheter som hiss, jacuzzi och öppen spis ombord. Göteborg, Nya varvet, 2017.

Enligt uppgifter så används fartyget frekvent på ledigheter av familjen Getty. I bakgrunden Skandiahamnens ståtliga containerkranar, som allt oftare står i upprätt läge då rederierna väljer andra hamnar som bättre tillmötesgår deras krav på snabb hantering. Göteborg, Nya varvet, 2017.

Plus. M/Y Talitha – ett mycket udda och intressant flytetyg på Sveriges framsida i detta nu.

Minus. Den som gapar efter mycket… Hamnfyrans medlemmar, med en snittlön på 50 000 kr i månaden för att köra truck, kran och lossa/lasta plåtlådor, har under många år valt att sätta sig på tvären gentemot hamnens intressen. Med en sådan lön, som är i paritet med höga chefers ute i det verkliga yrkeslivet, så hade man kunnat tro att de skulle nöjt sig med att bara kavla upp ärmarna, köra, visa tacksamhet och möta varje dag med ett leende. Icke så, man har strejkat högt och lågt för att man inte fått vara en inflytelserik, facklig, aktör i hamnen. Det handlar inte om lön, har man ivrigt hävdat. Nej, inte för dem – men för oss andra som tjänar obetydligt mer än hälften, har detta känts som ett hån. Nu har man dessutom solkat ner containerhamnens rykte, de stora rederierna vågar inte längre styra hit då osäkerheten kring huruvida fartygen lossas eller lastas har varit för stor. Arbetsbristen har nu blivit ett faktum och arbetsgivaren har varslat 160 personer av Hamnfyrans medlemmar om uppsägning. Man kan sannerligen fråga sig om det var värt det.

Advertisements

~ by onemountainsplace on June 26, 2017.

 
%d bloggers like this: