Aktiv 50-åring.

Alldeles oavsett vad man tycker om tåg, lok och järnväg så torde de allra flesta ha en relation till Rc-loket, som i år fyller femtio. 1967 startade alltså produktionen av den för ASEA mycket framgångsrika lokserien som finns i en uppsjö varianter och som har exporterats till ett stort antal länder – där till och med länder som USA och Iran finns representerade. Att börja gå in på alla versioner och varianter är en hel vetenskap och något som sträcker sig långt bortom onödigt vetande – en stor mängd med sidor på internet kan upplysa dig om allt du kan tänkas vilja veta kring detta ämne, så som specialversionen för att dra posttåg, Rc4P eller moderniserade Rd2 – som i grund och botten är gamla Rc2 som genomgått en ganska omfattande ombyggnation, för att möta dagens krav på att exempelvis kunna köra ihop med andra loktyper (så kallad multipelkörning) som Re och Td.

Inte mindre än fyra Rc4 på rad. Lär vara Sveriges vanligaste ellok, 130 har tillverkats och i stort sett alla är fortsatt i trafik. Loket utgör också grunden för det amerikanska AEM-7, det Rc-lok som gått på export till just USA. Kiruna – Giron- Kieruna, Lokstallsvägen, 2016.

Ålder är främst en siffra, något som verkligen gäller Rc-loken. Numer har de i stor utsträckning ersatts av modernare tåg för persontransporter, men inom godstrafiken är det fortsatt en i allra högsta grad aktiv spelare. Nu på fredag ser det ut som att vi kommer att rulla ner till Ängelholm, för att där spana in deras tågmuseum. Lär sannolikt bli något att skriva hem om, särskilt roligt är det faktum att de i skrivande stund har en specialutställning för att fira den aktiva 50-åringen Rc. Torde återkomma i ämnet således.

Inget Rc om man skall vara petig – detta är ett Rm. De togs fram för att dra extremt tunga malmtåg på Malmbanan, något man normalt gjorde genom att köra dem i en numerär om tre lok – de skiljer sig mot ordinära Rc främst genom att de har en annan utväxling och är barlastade för högre dragkraft. Någon större vikt har inte lagts på att måla om detta exemplar från SJs färger till Green Cargos dito – lokets tidigare ägares logo lyser tydligt genom den nuvarandes. Göteborg, Sävenäs, 2017.

Plus. Rc tycker jag absolut är värt att lyfta fram – som, för de flesta och i någon form, utfört stora delar av samhällets transportbehov under 50 långa år.

Minus. Då är semestern alldeles strax över för min del. Fyra veckor har gått alldeles för fort. Som vanligt finns det vänner jag inte hann besöka och äventyr som inte fick plats i kalendern.

Advertisements

~ by onemountainsplace on July 13, 2017.

 
%d bloggers like this: