Maritiman.

Eller Göteborgs maritima centrum om du så vill. Invigdes 1987 och det var också det året som jag besökte museet senast, när jag var där med min farbror och yngsta kusin. Lär vara ett av världens största inom sin genre och nog är det en häftig plats alltid, en plats som verkligen attraherar såväl gammal som ung. Här finns bland annat vackra fyrskeppet Fladen och lastfartyget Fryken – som hämtat ur något av Tintins många äventyr. Det som lockar mig mest är dock, utan konkurrens, jagaren Småland och ubåten Nordkaparen.

De två mest intressanta fartygen på bild – Nor och J19. Tror att många håller med mig, inte minst då det mesta är öppet för beskådan på dem. Göteborg, Packhuskajen, 2017.

Förskeppet på Småland är tungt bestyckat. Det 121 meter långa fartyget föddes på Eriksberg och livet som pensionär fördrivs alltså i samma bräcka vatten, om än på fastlandssidan. Göteborg, Packhuskajen, 2017.

Smålands stora radar – som jag förmodar assisterade luftvärnskanonerna i att träffa rätt – en sådan längst till höger i bild. I mitten delar av fartygets överbyggnad, byggd av korrugerad plåt för att hålla vikten någorlunda nere. Göteborg, Packhuskajen, 2017.

Dockor klädda för strid i flamsäkrad uniformering. Göteborg, Packhuskajen, 2017.

Långt förut och långt nedåt låg ammunitionsförrådet. En plats som rymde ett stort antal projektiler. Göteborg, Packhuskajen, 2017.

Ett JAS 39 flög över staden. Mäktigt och glädjande. Det tyckte dock inte en “Lottie” i Mölndal som förfasades över att det “bussvängde” över ett bostadsområde och i en artikel i självaste GP fick framfört att detta minsann inte är okej. Göteborg, Packhuskajen, 2017.

Nor, eller Nordkaparen om du så vill. En ubåt av Draken II-klass. I aktiv tjänst hos Försvarsmakten mellan åren 1962-88. Göteborg, Packhuskajen, 2017.

Nere i ubåten får man direkt känslan av att vara med i en många dugliga ubåtsfilmer som gjorts. I mitten platsen där fartygets fart reglerades och längst till höger noskonen på en övningstorped – vilket man ser på dess bjärta färg och trekroksöglan som skulle underlätta bärgning och bogsering av densamma. Göteborg, Packhuskajen, 2017.

Livet ombord kunde säkerligen vara såväl långsamt och ensamt. En bild av godbiten Marilyn underlättade sannolikt påtagligt. Nästa bild visar platsen där man styrde ubåten i djupled. Ubåtens överbyggnad fick man inte klättra in i helt och hållet, man får klättra en bit upp – men hindras sedan av plexiglas. Göteborg, Packhuskajen, 2017.

Dags att kliva ut i friska luften igen. Att kliva ner i ubåten är en fantastisk upplevelse – missa för allt i världen inte det om du är i närheten. Göteborg, Packhuskajen, 2017.

Plus. Maritiman. Rekommenderas starkt till såväl MÖP, nostalgiker, familjer, landkrabbor och sjöbjörnar. Human prissättning och, ja – det är egentligen bara parkeringstid och sällskapet som begränsar hur mycket kunskap du kan tillgodogöra dig på fartygen.

Minus. Att sådana som ovan “Lottie” ens får komma till tals i en, överlag, mycket kvalitativ tidning som GP retar mig.

Advertisements

~ by onemountainsplace on July 23, 2017.

 
%d bloggers like this: