Semester.

Semester del II. Partille kommun hade idag en av sina årliga så kallade stängningsdagar – man stänger helt enkelt ner alla former av skola och barnomsorg för att sätta personalen på skolbänken. Inga vikarier rings in, inga alternativa placeringar erbjuds – det blir stängt. Punkt. Det går tack och lov relativt lätt att lösa för mig, som har semesterdagar sparade och en relativt fri tjänst. Jag tror att det är svårare för en del andra. Nåväl, om idag var en ofrivillig semesterdag så är nästa vecka ett helt frivilligt val. Då skall herrgårdsvagnen, vår mistralgröna V70, snyggas till för att så småningom säljas till bättre behövande. Hon har varit i det närmaste felfri, ytterst komfortabel och mycket mångsidig. Men 23 000 mil – med tillhörande ålderskrämpor, gör att en ny bil måste införskaffas för att säkra nattsömnen. Vad det blir är för närvarande ett relativt oskrivet blad.

I mina tankar förekommer oftast V40/V40 Cross Country som ersättare till V70n. För liten hävdar mången tyckare, men nja – jag är inte så säker på det. En provkörning gav rejäl mersmak. Vi är max fyra som åker runt. Med dragkrok så fyller den avsevärt kompaktare bilen de flesta av våra behov. Sen är den fantastiskt snygg, om jag nu skall vara lite fåfäng. Partille, Furumossen, 2017.

Sommarskuggan. Hela sommaren har denna mystiska karaktär, draperad i svart med ett kattliknande huvud varit en central del i gossarnas liv och Barnkanalens show Sommarlov. Från att i början ha varit en så kuslig karaktär så att de varken kunde sova eller gå på toaletten själva, blev den maskerade busen något de ville se och prata om varje dag – likt alla andra ungar i grannskapet. Idag avslöjades det vem som ställt till det för programledarna Alex och Angelica under snart ett halvårstid. Lite kaxigt konstaterar jag, att jag under hela resans gång, pekat ut just Malin. Mycket bra barn-TV, en succé jag och barnen hoppas få se mer av med start nästa vår. Konstigt vore väl annars, då ju den mörka kostymen försvann spårlöst i slutet av finalavsnittet.

Om plånboken och dess innehåll vore en ointressant faktor så är det klart att übersnygga kompaktkombin V60 Cross Country, vore ett väldigt intressant val. Det, i skrivande stund, billigaste exemplaret på Blocket går för nästan 250 000 SEK. Då får man en väl inkörd bil på knappt 6 000 mil. Här i ett mycket fint utförande – med finfina hjul och den näst bästa av färger. Eller ja, vitt är visst ingen färg, påstår de lärda. Göteborg, Packhuskajen, 2017.

Plus. Semester hela kommande veckan. Blir mest pill med bilen, men jag hoppas också hinna med lite cykelpass, VROM och regementet Lv 6 som verkar bjuda på en riktigt trevlig familjedag. Dagen förlades till stora delar till Glennborg – där några måsten blev gjorda. Men också lunch med en förnämlig kollega i firmans ingripandeverksamhet och lite drömmande inne i Teslas showroom invid Brunnsparken. Vilka bilar – jag säger bara det.

Minus. Det kommer att kosta en slant att fixa det mest akuta, förhoppningen är dock att få ett bättre försäljningspris på köpet. Att just byte av bromsskivor och belägg är så vansinnigt dyrt gör mig lite brydd, men det är bara att slanta upp. Sen hoppas jag få seriösa spekulanter och inte de vanliga distans-prutarna och däcksparkarna. Kvalitetsbil, nyservad och med nya bromsar runt om borde väl ändå borga för det. Nya terrordåd i Västeuropa, tre på ett dygn. Ett stort antal dödade, högvis med skadade. Jag väntar fortfarande på att myndigheterna skall agera mer kraftfullt i frågan. Så som att under en längre tid upphäva den fria rörligheten mellan länderna, ett utökat samarbete mellan alla berörda myndigheter, hårdare lagstiftning, fler kameror, fler poliser och att man faktiskt börjar adressera och ta tag i problemet, med riktigt hårda nypor. Det är bara att börja.

~ by onemountainsplace on August 18, 2017.

 
