Regementets dag.

Lv 6 besöktes för snart två veckor sedan, man hade öppnat upp portar, grindar, bommar och dörrar då det var regementets dag. Som göteborgare så är Lv 6 för alltid förknippat med Kviberg i Göteborg, men många år har nu gått sedan man stängde ner och flyttade ner luftvärnet till Halmstad. Det är också många år sedan jag var aktiv i Armén och det har onekligen hänt en hel del – samtidigt som det glädjande nog fortfarande finns gamla klenoder från förr som är i tjänst – så som Ksp 58 och Tgb 40. Nåväl några bilder från dagen då jag och gossarna spanade in vad Försvarsmakten har att komma med år 2017.

I normalfallet ser man inte mycket mer än så här. Stängsel och gula skyddsobjektsskyltar så långt ögat ser. Men förra lördagen var det Regementes dag, allmänheten fick fritt strosa runt inne på området för att begrunda den materiel som kännetecknar dagens försvarsmakt. Halmstad, 2017.

Det erbjöds åkturer i några av Försvarsmaktens fordon, bland annat nedan avbildade Bv 410 – här är jag dock fortsatt nyfiken då vi inte fick åka med då gossarna inte klarade höjdkraven. I Sverige finns det fyra versioner – trupptransport, logistik, ledning och ambulans. Halmstad, 2017.

Bättre lycka blev det med Patgb 203. Vi fick ta plats bak i den ljusa av de två och fick åka med på en kortare sväng. Lite instängd känsla, javisst, men samtidigt rätt komfortabel tur. Du kan ju gissa om jag är sugen på att köra en sån här. Halmstad, 2017.

En av Försvarsmaktens totalt 380 Tgb 16, populärt kallad Galten, fanns på plats i en fingerad bärgningssituation. Den mycket tilltalande bilen väger knappt sju ton och är avsedd för persontransport. Trots sin tyngd så klarar den sig på landsväg på cirka litern och den är inte heller kräsen med kvaliteten på bränslet – såväl fuldiesel som flygfotogen går det att köra på om det kniper. Halmstad, 2017.

Terrängbil 14, i det civila benämnd Mercedes Geländewagen. Används för flytt av mindre trupper över större ytor. Finns även i 6×6 utförande, då kallad Tgb 15 – se nedan. Halmstad, 2017.

Stridsvagn 122. I grund och botten en Leopard 2, men svenskarna har förfinat den redan ypperliga anrättningen ytterligare – lär vara en av världens bästa vagnar. Som vanligt på familjedagar så drällde det av andras barn på fordon av detta slag, varför ni får nöja er med delar av chassit. Halmstad, 2017.

Denna Patgb 203 hade en enorm mast rest upptill, likt ett världsträd och märkningen på fordonet, Yggdrasil, var verkligen passande. Halmstad, 2017.

Ett av försvarsmaktens senaste tillskott, Patbg 360. Åttahjulsdriven och synnerligen modern. Tillverkas av finländska Patria och kännetecknas av att den med enkla medel kan byta roll – sensorer, torn och vapen kan smidigt bytas ut till annat, medan fordonets grund är densamma. Halmstad, 2017.

Här Tgb 15, i mångt och mycket samma 6×6 Mercedes G-wagen som män i de stenrika emiraten använder när de har kul ute på sanddynorna. I bakgrunden Strv 122. Halmstad, 2017.

Patgb 203 var en mycket vanlig företeelse denna dag. På min tid i Försvarsmakten så fanns inte denna typ av fordon alls i arsenalen, man har onekligen tänkt om. 203an är en moderniserad variant av Patgb 180, kanske mer känd som Sisu. Ett fordon som kom att bli extremt populärt bland fredsbevarande trupper inom UN. Halmstad, 2017.

En favorit från min egna tid i grönt, ytterst kompetenta Tgb 40. På min tid främst en dragare av haubits 77 och som plattform för spaningsradarn Giraffe 40 (PS-70). Numer ser man dem mest som privatregistrerade hos bärgare, entusiaster och äventyrsfirmor – riktigt kul att Kronan fortsatt har några i tjänst. Utöver dess formidabla terrängegenskaper så vill jag lyfta fram det underbara motorljudet. Halmstad, 2017.

Giraffe 4A – en mycket modern och kompetent radar som klarar att hantera såväl luftmål som att beräkna vartifrån fiendens eventuella robotar avlossas – den kan således leda såväl luftvärnet som artilleriet rätt. Halmstad, 2017.

Plus. Regementets dag på Lv 6 var en riktig höjdare. Lite trist att vi inte fick provåkt moderna bandvagn 410 – jag får helt enkelt ge gossarna mer gröt så att de raskt når minimihöjden 1,4 m.ö.h.

Minus. Det känns som att sommaren definitivt lämnat in, att den var kortare än någonsin tidigare. Välkommen du kyliga, regniga och mörka höst.

Advertisements

~ by onemountainsplace on September 9, 2017.

 
%d bloggers like this: