VROM 2011.

Volvo Rendezvous for Owners & Members – VROM. Nytt och gammalt blandades högt och lågt på Volvomark, närmare bestämt Arendal i Torslanda. Museet och en mängd Volvoägare skapade några timmars magi för alla oss som känner kärlek för det fina bilmärket. Här kommer lite fler bilder från 2011 års tappning.

Volvo 262C – just detta exemplar var i mina ögon dagens finaste bil. Faktiskt en av mina favoritbilar – alla kategorier.

En XC70 som faktiskt, bokstavligen, verkar ha körts tvärs över landet.


Det är något speciellt med emblem från förr. Volvo 121 – för de flesta av oss mer känd som Volvo Amazon. 

En 240 till den sista vilan – vore något för en Volvofrälst vågar jag påstå.

Samma likbil, bakifrån. Ett rejält minus för de hiskeliga hjulsidorna.


En blåblodig S90 3.0 Executive som levt ett liv i rampljuset. Bland annat har Hans Majestät Konungen Carl XVI Gustaf åkt i den (bildbevis fanns på detta).

Turbinfälgar och silverlack – attribut som gör en 262C extra aptitlig.

Ögonlock fanns att köpa till bilars strålkastare även förr – då liksom nu ger det bilen ett trött intryck.

Volvo PV444 – på sin tid en formidabel framgång. På VROM en talrik representant – till glädje för många.

En riktig raket när den kom – S80 T6. Med 272 hk var den allt annat än en vanlig Volvo.

Det mörka taket mot den ljusa karossen brukar vara det som gör att man gillar, eller ogillar, den av Bertone designade delikatessen 262C.

En 245 från Tyskland, lagom diskret – trots sin skrytiga amerikafront.

Mängden Volvo 121 gjorde att det kändes som att ta sig fram genom ett slags Amazonas.

Lagens långa arm fanns representerade i form av denna läckra 145.

XC70 Surf Rescue. En prototyp framtagen för att imponera på livräddarna i Kalifornien.

Interiör från en gammal ambulans, mer exakt en Volvo Duett. Jag som åkt med i toppmoderna ambulanser som observatör försäkrar Er att utvecklingen gått framåt.

Dagens finaste bil – bakifrån.

P1800, Simon “Helgonet” Templars bilval, fanns förstås på plats i ett stort antal. I år fyller ikonen hela 50 år.

Jag blir lätt nostalgisk av den gamla svartvita uniformeringen – en riktig polisbil skall enligt mig helst vara just svartvit.

En vacker 121 kombi med husvagn. Det är väl egentligen bara bakgrunden som känns lite fel.

Ännu ett husvagnsekipage – de gör ju sig bäst parkerade. En härligt röd PV444 med en mer tidsenlig husvagn inbillar jag mig.

Även interiört var XC70 SR påtagligt gul i sin framtoning.

I en 240s gigantiska motorrum kan man med lite vilja få ner vilken motor som helst – att få i Volvos “egna” kompakta V8 på 315 hästar torde ha varit en tämligen okomplicerad operation.

Volvo 780 – designad av Bertone. En mycket udda fågel på våra vägar som var ruskigt dyr när den kom, men så var det ju också en riktig lyxbil.

Vackra födelsedagsbarn, samtliga döpta till P1800, på långa rader.

En bättre begagnad grill kanske? Delar till Volvo fanns det högt och lågt vid stånden som ställts upp på utställningsområdet.

Åldern har hunnit ikapp Polar-emblemet på denna i övrigt tämligen fräscha 245.

Vackra navkapslar fanns det i stort sett obegränsat av.

Slutligen en sista bild på en 262C – kan inte se mig trött på detta mästerverk.

/Chris

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: