VROM 2012.

Volvo Rendezvous for Owners and Members – VROM. En vecka efter årets upplaga kommer här lite bilder från en vacker och solig dag ute på Volvomark – mer exakt Arendal på Hisingen. Nytt och gammalt, pedantskött och slitet, smakfullt och smaklöst – ja, plats fanns det för allt – så länge det var en Volvo.

Nytt och gammalt i en salig blandning. I detta fall senaste generationen av S60 och en pedantskött 240/260 i bakgrunden.

En gammal gummistövel fick tjäna som dragkroksskydd på denna 140 i bruksskick.

En läcker P1800 speglar sig i glansen på denna röda PV.

Denna tysk hade pyntat sin 145 med ett antal “Lightning Älg´s”, som enligt uppgift går på 12 V. Han förmedlade även ett telefonnummer om man var intresserad av att köpa en själv – Jag vet inte, men jag tror att jag står över.

Dagens längsta Volvo, den saken är säker. Hur som – en Volvo S90 förlängd av Nilsson Special Vehicles. Att den har sex dörrar gör kanske att den där riktiga limousine-känslan inte riktigt infinner sig.

VROM strax efter öppningsdags. Volvomuseets fasad är en utmärkt spegel, som synes en del folk i rörelse, men inte alltför många så att man kunde avnjuta bilarna i ett avstressat tillstånd.

En av många 140 denna soliga dag. Inte heller denna hade en skruvmejsel i sidorutan – något som var standard för att fixera glipande rutor under min uppväxttid.

En schweizisk armékniv i bilformat skulle man kunna säga. En XC70 med alla tänkbara utrustningsdetaljer och ägaren gör inga hemligheter av dess svenska ursprung.

Jag gillar att denna VOR-blå XC70 är så komplett, här finns inget mer att önska. Extra allt – kort och gott.

Volvo 760 Turbo Intercooler. I härligt originalskick med amerikafront. Mycket fränare blir det inte i min värld.

En riktig raritet inbillar jag mig. Inget jag tidigare lagt märke till faktiskt. Men bilen har namnet Volvo Sport P1900.

Bilen jag aldrig tidigare sett fanns i åtminstone två exemplar på årets VROM.

Denna PV 544 var kanske dagens vackraste åk – alla kategorier. Blänkande som nästan ingen annan.

Den schweiziske ägarens bil torde vara en riktig dyrgrip. Fantastisk. En bil som ingen bara gick förbi.

Orange har aldrig varit särskilt sexigt på bilar, även om helt nya bilar från många olika fabrikat faktiskt går att beställa i kulörer liknande denna välhållna 142 från vårt västra grannland Norge.

En 240 i samma färg – notera de en gång i tiden så populära inbyggda extraljusen i grillen.

En 240/260 med amerikafront. Den som känner mig, eller som läste förra årets sammanfattning av VROM här på bloggen, vet att det gör mig knäsvag av begär.

Två moderna klassiker – T-Röd och T-Gul som de kallades i folkmun. Volvos värstingmodell 850 T-5R lackerades endast i dessa två färger.

Denna Volvo 850 T-5R körs, enligt dekalen på bakrutan, aldrig i maskintvätt. Trist nog har han fått en förargerlig liten buckla i bakluckan.

Ett av dagens mer roliga inslag. En läcker 740 i kamouflage, med R-fälgar och rejäl raggarfaktor. De flum-gula amerikaljusen är pricken över i – i detta fall.

I skogstäta landskap torde detta vara den optimala flyktbilen. Den relativt måttliga effekten kompenseras av goda utrymmen och det förmodade faktum att den torde vara lätt gömma tämligen väl ute i naturen.

Denna S90 Executive har en mycket intressant historia. Den användes för att köra Kofi Annan i New York City under hans tid som FNs sjunde Generalsekreterare.

Hotbilden mot FNs ledande personligheter är förstås hög. Bilen är förstärkt till säkerhetsklass 4, den högsta som fanns 1997. Något som bland annat innebär pansarglas som är väl över centimetern tjockt.

Den svenska polisen har kört Volvo sedan urminnes tider och trevligt nog så verkar inget vända den trenden i nämnvärd omfattning. Här en Amazon Herrgårdsvagn, i den gamla fina svart-vita uniformeringen.

En 240 i racingutförande.

Synlig även förra året – dock osäkert om den ingår i VROM. Stod parkerad strax utanför avspärrningarna och det är en ombyggd S80 V8. En bil fotograferad av mången skall sägas.

Krom i en aldrig sinande ström. En tacksam och kul detalj för fotografen.

Förr fanns det utrymme under huven för så mycket mer än motor. Att montera extraljusen på detta vis, innanför grillen, skulle vara en direkt omöjlighet på en modern bil.

En Amazon Herrgårdsvagn – ännu ej helt avklädd.

En Volvo 480ES, i härlig Polestar-blå ton. Fälgar och motor kom från BMW – kanske det enda som duger för ägaren.

Mer Volvo. Och BMW. Den starka symbolen för prestanda långt utöver det vanliga – BMW Motorsports “M” känns lite malplacerat på denna 240.

Grand Luxe – eller GL som det hette när man diskuterade Volvobilars utrustningsnivå under den tid det begav sig.

Denna S90 är en riktig Show-Stopper. Läckert lackerad i en mängd olika toner – bilen får olika färg beroende på vilken vinkel du betraktar den i.

S90R är en egen komposition – men antyder ändå vad det handlar om. En rejält uppskrämd och effektstinn maskin.

En Volvo Duett och den av Bertone designade läckerheten 780.

En P1800 – av många ansedd som Volvos vackraste bil genom tiderna.

I denna Amazons kromade stötfångare syns en annan vacker Amazon.

En favorit från förra året – Volvo S90 Executive. Precis som ovan nämnda S90 från FN, så har den en intressant historia. Bilens tidigare ägare har bland annat sett till att kung Carl XVI Gustaf åkte flärdfullt och säkert mellan sina åtaganden.

En fyrhjulsdriven best var den när den kom – första generationens V70R AWD. Här i saffransgult – en av de kulörer som verkligen förknippas med denna fartiga farkost.

Simon Templar, här i Sverige kallad Helgonet, körde vackra C70 i långfilmen från 1997. Hans bil var dock inte lackad i denna klassiska Volvo-färg – Saffransgul.

Förra, och första generationen, av C70 Cabriolet. Här framför ARH – kontorsbyggnaden som är väl synlig från långt håll.

Advertisements

3 Responses to “VROM 2012.”

  1. Extremt njutbara bilder Chris. 🙂

    • Tack J! Du var inte i Monaco i somras? Och tog traditionsenlig bild på casinots vaktchef :-)?

      Ses snart för övrigt!

  2. S90 Executiven är inte ägd av Säpo, utan av en länsstyrelse i Norrland som hade den till att köralandshövdingen i

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: